Oriol Pàmies

Barcelona, la segona gran urbs amb millor cobertura de transport públic

Ho diu un estudi que mesura la proximitat dels ciutadans a les xarxes de transport massiu del món: a Barcelona el 99% dels residents tenen metro a menys d'un quilòmetre de casa.

Un rànquing de l'Institut per a la Política de Transport i el Desenvolupament (ITDP, amb seu a Nova York) situa Barcelona en el segon lloc entre les grans ciutats del món en termes d'accessibilitat del transport públic, entesa com a facilitat que té la població per accedir a un transport d'alta capacitat i qualitat com ara el metro.

L'estudi d’aquesta entitat sense ànim de lucre constata que el 99% dels 1,6 milions de barcelonins viuen a una distància de fins a un quilòmetre a peu d'una estació de metro o tramvia. Considerant la conurbació metropolitana, de 3,6 milions d'habitants, la proporció de residents ben servits se situa en el 76%.

Només la ciutat de París queda més ben posicionada en l'estudi: el 100% dels habitants tenen metro, tren o tramvia a l'abast, però la proporció baixa al 50% si es mesura la metròpoli sencera (12 milions d'habitants). Madrid se situa en el tercer lloc, ja que té el 92% dels residents ben servits de transport públic, un 76% considerant l'àrea metropolitana.

La densitat facilita l'accessibilitat

Per al seu estudi l'ITDP ha analitzat 26 metròpolis, de les quals 13 en països de l'OCDE i la resta en altres països. Una de les conclusions és que la densitat ajuda a l'accessibilitat: les ciutats amb un nombre alt d'habitants per quilòmetre quadrat poden dotar més eficientment els seus residents amb transport públic, ja que necessiten menys quilòmetres d'infraestructures per servir-los. En general, les ciutats europees són les que surten més ben posicionades, per damunt de les americanes, les asiàtiques i les africanes.

L'ITDP entén que el seu indicador, que ha batejat com a PNT (people near transit, persones a prop del transport públic), pot ser útil per als responsables de planificació urbana, per mesurar si les ciutats s'allunyen del model de mobilitat basat en l'automòbil particular, que vincula amb efectes indesitjables com ara la congestió, la inseguretat viària i el canvi climàtic.

L'estudi sencer, en anglès, es pot consultar al web de l'ITDP.

Darrera modificació: 
17.10.2016
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies