Header Top menu
El 60% dels barcelonins diuen que deixarien el cotxe si millora el transport públic
Un estudi de la Fundació Creafutur amb 3.000 enquestes defineix quatre perfils de comportament en la mobilitat quotidiana a la regió metropolitana: adults conscients, ‘eco-tech’, ‘car lovers’ i indecisos.
El 59,6% dels enquestats deixaria d'utilitzar el cotxe privat com a conseqüència d'una millora del transport públic. És una de les moltes dades aportades per l'informe Els ciutadans i la mobilitat a Barcelona: situació actual i perspectives de futur, realitzat per la Fundació Creafutur amb el finançament d'onze administracions, entitats i empreses, que es va presentar ahir i que es pot consultar al final del text.
Al mateix temps un 64% dels ciutadans declaren estar molt o bastant satisfets amb el transport públic. L'estudi també mostra que els aparcaments dissuasius (park & ride) són l'alternativa preferida en cas de restriccions temporals de circulació per episodis de contaminació, que les administracions catalanes començaran a aplicar a partir del desembre d'aquest any.
A les portes d'una transformació en la mobilitat a les ciutats, l'estudi, basat en 3.004 entrevistes a persones de més de 18 anys de Barcelona i la seva regió metropolitana, se centra en tres factors de canvi: els nous serveis per compartir vehicle; les mesures de restricció de la circulació dels cotxes per part de les administracions i el rol de les empreses en els desplaçaments dels treballadors. Els greus problemes de contaminació i de congestió que afecten les principals urbs europees obliguen les administracions a pensar mesures en pro d'una mobilitat més sostenible.
Poca incidència de la mobilitat compartida
A més, l'ús massiu de telèfons intel·ligents ha facilitat uns serveis de mobilitat compartida que ofereixen una alternativa al patró consolidat en les últimes dècades, basat en el vehicle privat, principalment el cotxe, i el transport públic. Ara bé, l'enquesta demostra un ús molt baix d'aquests serveis, amb un 74,4% dels enquestats que no en fa servir cap.
El one-way carsharing –el lloguer de vehicles per minuts, que permet realitzar un trajecte d'un punt a un altre de la ciutat– i el carpooling –conductors amb seients disponibles que comparteixen el trajecte habitual i els costos amb persones desconegudes– són els serveis que millor complementarien la mobilitat actual dels passatgers habituals de transport públic o que substituirien el cotxe privat en el cas del conductors habituals.
Els quatre perfils de comportament
L'estudi identifica quatre perfils de ciutadans segons el seu comportament amb relació a la mobilitat, la sostenibilitat i l'ús de la tecnologia. D'entrada, els adults conscients, que utilitzen majoritàriament el transport públic, estan satisfets amb el seu funcionament i, en general, no tenen cotxe propi ni intenció de comprar-ne un. Es mostren partidaris que l'administració actuï per millorar la mobilitat a Barcelona i els nous serveis de mobilitat no encaixen en les seves necessitats de desplaçament. Segons l'estudi, representen el percentatge més baix de la població (7,2%).
El perfil més jove i habituat a l'ús de les noves tecnologies és el dels eco-tech, que representen el 15,2%. Fan servir molt el transport públic, són partidaris de restringir l'ús del cotxe a la ciutat i apostar pel transport públic i la bici i estan molt conscienciat amb el medi ambient. L'altre perfil que identifica l'estudi és el dels car lovers, usuaris exclusius del vehicle privat, insatisfets amb el transport públic i poc partidaris que l'administració limiti la circulació del cotxe. Representen el 31,7%.
Els indecisos són el grup més nombrós (46%). Són usuaris principalment del cotxe encara que consideren que el transport públic és una bona forma de moure's per Barcelona. Tenen dubtes sobre la idoneïtat de reduir l'ús del cotxe i que l'administració intervingui i es plantejarien reduir l'ús del cotxe si el transport públic millorés. Després dels eco-tech, són els més oberts a utilitzar els nous serveis de mobilitat. Aquest és el perfil que engloba més commuters, és a dir, persones que treballen o estudien a Barcelona i viuen a fora, o al revés.
La recerca constata divergència d'opinions davant les mesures per reduir l'ús del cotxe privat i fomentar una mobilitat més sostenible. El 70% dels adults conscienciats i el 79% dels eco-tech són partidaris que es restringeixi l'ús del cotxe a Barcelona, fins i tot si és elèctric. Per contra, els car lovers s'oposen majoritàriament a aquesta mesura. Només un 13% hi està a favor.
El vincle amb el vehicle privat
L'estudi no ha detectat un canvi de tendència respecte a l'ús del cotxe en el futur. Del total dels enquestats, el 60,2% creu que d'aquí a deu anys utilitzarà el cotxe privat igual que ara, el 21,6% n'augmentarà l'ús i el 18,1%, el reduirà.
Tampoc s'han detectat canvis respecte a la voluntat de posseir un cotxe. Un 69,4% dels enquestats creu que tindrà cotxe d'aquí a deu anys, percentatge similar al de la gent que ara en posseeix un. El grup de 18 a 29 anys representa el tram d'edat on hi ha més gent convençuda de tenir-ne (80%).
Actualment, un 75,1% dels joves d'entre 18 a 29 anys disposa de permís de conduir, mentre que aquest percentatge puja al 89,6% per a la resta de segments d'edat analitzats. El 44,5% dels joves no tenen cotxe, mentre que aquest percentatge baixa al 24,6% en les altres franges d'edat.
Si hi hagués restriccions temporals de circulació, un 67,5% dels enquestats es plantejaria l'ús d'aparcaments de dissuasió des d'on utilitzar el transport públic. En el cas de restriccions permanents, el percentatge baixaria al 55% i, com a segona opció, un 45,2% es decantaria per comprar un vehicle no afectat per les restriccions.