Header Top menu
TMB, la UB i la multinacional Giro desenvolupen un nou model de planificació d'horaris de bus
TMB, la UB, a travàs de la Fundació Bosch i Gimpera, i la multinacional canadenca Giro han col·laborat per desenvolupar un nou model de planificació d’horaris d’autobús orientat a millorar la puntualitat d’aquest mitjà de transport.
El nou model, que TMB ja ha posat en pràctica a diverses línies d’autobús, permet establir amb màs precisió que fins ara en quin moment passen els vehicles per les diferents parades d’un trajecte determinat.
Les característiques del model s’expliquen a l’article que es publicarà al setembre a la revista Transportation Research, amb el títol Timetable-based operation in urban transport: Run-time optimisation and improvements in the operating process, que signen Miquel Salicrú, professor del Departament d’Estadísitica de la UB, Charles Fleurent, de l’empresa Giro, i Josep Maria Armengol, de TMB.
Una iniciativa innovadora
Aquesta recerca representa una aproximació innovadora a la construcció d’horaris en el transport públic i està basada en un desenvolupament analític i en l’ajust per mitjà de microsimulacions. El nou model, que ha emprat recerques prèvies i l’experiència acumulada per TMB, depura automàticament els temps de pas atípics a l’hora de fer els càlculs.
Mitjançant un algoritme d’agrupació, se segmenta el dia en franges de temps homogènies per tenir en compte les variacions en les condicions del trànsit, i s’ajusta i es valida els horaris obtinguts sobre la base de models d’optimització i microsimulacions. A màs, tambà s’introdueix una jerarquia d’indicadors que permet identificar les causes que provoquen la manca de puntualitat.
L’empresa Giro ha dut a terme el desenvolupament informàtic del nou model, que s’ha implementat concretament en el marc de la plataforma de software HASTUS.
Aquesta plataforma usada per planificar el transport de passatgers es va introduir ja fa màs de 30 anys i s’utilitza en màs de 250 companyies de transport en grans ciutats arreu del món. La col·laboració amb Giro permetrà usar el nou model i difondre’l internacionalment. De fet, encara que el model es va dissenyar inicialment per aplicar-lo a les rutes d’autobús operades per TMB, amb unes adaptacions mínimes permet donar resposta a bona part de les realitats urbanes.
Els impulsors de la iniciativa qualifiquen l’aplicació del nou model a TMB com a extremadament positiva. Aquest treball, juntament amb altres iniciatives que lidera TMB -el desenvolupament del RetBus (un sistema de bus d’alt nivell de servei) o la millora de la informació a l’usuari en relació amb la previsió dels temps de pas per parada, entre d’altres- ha de permetre millorar la qualitat de servei i impulsar el transport públic.