Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. TMB retira el darrer tren de la sèrie 2000 que quedava en circulació al metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.06.2024
Premsa TMB

TMB retira el darrer tren de la sèrie 2000 que quedava en circulació al metro de Barcelona

Els de la sèrie 2000 van ser els primers trens amb passadís continu de circulació, sense portes de separació entre cotxes, també anomenats de tipus cuc. Amb la retirada d’aquesta unitat ja no queda cap tren amb amiant circulant a l’L3. 

Imatge
Comiat del darrer tren de la sèrie 2000. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Comiat del darrer tren de la sèrie 2000. /Foto: Pep Herrero (TMB)
< >Comiat del darrer tren de la sèrie 2000. /Foto: Pep Herrero (TMB)

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha retirat el darrer tren de la sèrie 2000 que quedava en circulació a la línia 3 del metro de Barcelona. Durant la jornada d’avui, el darrer comboi d’aquesta sèrie format pels motors 2021-2022-2023-2024 i pel remolc 2306, ha efectuat la seva última volta entre les estacions de Zona Universitària i Trinitat Nova, després de 18 milions de quilòmetres (entre tota la flota de la sèrie). Ara, la Fundació TMB, sumarà una peça més al seu ampli ventall de vehicles històrics, preservant tres cotxes d’aquesta sèrie 2000: dos motors i un remolc. La retirada d’aquest tren forma part de la renovació dels combois per eliminar tot l’amiant del material mòbil de la xarxa de metro. Així, en el cas de la línia 3 segueixen incorporant-se progressivament els nous trens de la sèrie 7000.

Els primers trens “cuc”

Els trens de la sèrie 2000 van començar a circular per la línia 3 de metro amb passatgers el 27 de juliol de 1992, tot i que aquest material s’havia encarregat inicialment per donar servei a l’esperada línia 2. De fet, la construcció de 6 trens triples de la sèrie 2000 (amb composició de 2 cotxes motors + 1 remolc) s’havia realitzat pensant en una de les fites que es volia assolir amb la celebració dels Jocs Olímpics de Barcelona 92 i que era la inauguració de la nova línia 2 de metro. Però els retards van fer que aquesta línia no entrés en servei fins al setembre de l’any 1995 i els trens circulessin primer per la línia 3. Al principi eren composicions de tres cotxes, a les quals es van afegir després dos cotxes motors més per fer-les quíntuples. 

L’any 1997, amb motiu de l’entrada en funcionament del tram Sagrada Família - La Pau de la línia 2 es posen en marxa els trens de la sèrie 2100 amb 12 cotxes motors, convertint els trens de la sèrie 2000 a composició quíntuple, formada per 5 cotxes (MA1-MB1-R-MB2-MA2). La principal diferència respecte de la sèrie 2000 era que les noves unitats no incorporaven cap porta al frontal del tren. Progressivament, els trens de la sèrie 2000 es van destinar a la línia 3, on han circulat fins ara.

Pioners a Espanya i a Europa 

La característica que més destacava en aquests trens era que van ser el primers trens continus de Metro de Barcelona, però també els primers que van entrar en servei a Espanya i els segons a fer-ho a Europa, després del de París. Aquests metros, altrament anomenats de tipus cuc, disposaven d’un passadís que permetia la interconnexió interior entre cotxes. La visió sencera de tot el tren per dins representava tota una novetat i possibilitava una millor distribució del passatge a l’interior, alhora que oferia una major sensació de seguretat, especialment a les hores de menys afluència de viatgers.

Dels trens de la sèrie 2000 també es recorden els seients dissenyats per l’interiorista i dissenyadors Miguel Milà, amb la seva característica composició de seient doble amb peu i que recentment van formar part de l’exposició Miguel Milà- Diseñador Pre industrial, que se celebra a Madrid en el marc del certamen Madrid Design Festival.
 

Els sis cotxes van ser construïts per CAF, Meinfesa  i GEC Alstom, amb motors de Mitsubishi Electric, i van ser concebuts amb paràmetres semblants als de les sèries 3000 i 4000. Cada unitat va suposar una inversió de 480 milions de pessetes de l'època (amb un pressupost total de 2.880 milions de pessetes).

Remodelació i modernització

L’any 2015 va començar un procés de remodelació de totes les unitats d'aquesta sèrie amb l'objectiu d'allargar la vida útil dels vehicles i equiparar-los als més moderns. Fins fa poc, convivien a la línia 3 amb els trens de la sèrie 3000, algunes unitats de la sèrie 5000 i recentment amb els nous trens de la sèrie 7000.

La remodelació dels combois va comportar canvis tècnics, d'estètica i d'equipament. Entre les moltes novetats incorporades, les més visibles per a l'usuari van ser la nova disposició longitudinal dels seients, la il·luminació interior amb tecnologia LED, la nova situació dels agafadors, els nous polsadors a la zona per a persones amb mobilitat reduïda (PMR) -per tal que l'usuari amb problemes de mobilitat pogués avisar el motorista de la seva intenció de baixar del tren-, els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives, així com la instal·lació d'un nou tipus de passadís entre cotxes, per facilitar les tasques de manteniment, i el canvi del paviment.

Videovigilància i climatització de cabines

Pel que fa a la seguretat, es van revisar totes les portes d’accés i es va implantar un sistema de videovigilància que permetia la gravació de l’interior del tren en sincronia amb els tiradors interiors d’emergència. També es va actualitzar la cabina de conducció, amb equips d’aire condicionat propis i millores en l’estanquitat, i es van instal·lar detectors de presència a la cabina contrària, cosa que augmentava la seguretat.

A banda de les feines orientades a millorar la funcionalitat i la seguretat, en la remodelació també es van dur a terme altres accions a l'interior de les unitats orientades al confort, com ara la substitució del paviment. A l'exterior, es va reparar tota la xapa i es van introduir petites modificacions estètiques, però alhora funcionals, com la col·locació del número de tren amb tecnologia LED i els indicadors lluminosos laterals.

Tema
Transport
  • InfraestructuraMaterial mòbilLlocsTrinitat NovaZona UniversitàriaServeiL3MetroAnys2024
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Tren 2000 remodelat. /Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (53.98 KB)
Tren 2000./Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (657.25 KB)
Tren 2000./Foto: TMB
Descarrega l’arxiu (813.66 KB)
Nota de premsa en PDF
Descarrega l’arxiu (354.93 KB)
Dossier tren 2000
Descarrega l’arxiu (630.29 KB)
Comiat del darrer tren de la sèrie 2000. /Foto: Pep Herrero (TMB)
Descarrega l’arxiu (56.18 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

El Barcelona Bus Turístic, durant un moment del Night Tour / Imatge TMB

El Barcelona Night Tour comença una nova temporada

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport

Últimes notícies

Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Imatge
Els participants del grup de treball de Transport per Cable de la UITP en la visita al Telefèric de Montjuïc / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB s'incorpora a la comissió de Transport per Cable de la UITP

Empresa

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons