Header Top menu
Mediapro, Telefónica i TMB proven un projecte de realitat augmentada sobre 5G en un bus turístic
El projecte 5G Augmented Tourism permet als usuaris visualitzar en una pantalla transparent interactiva continguts de forma superposada al paisatge o monuments a temps real. Les noves xarxes mòbils 5G permeten la retransmissió de continguts geolocalitzats d'alta qualitat en vehicles en moviment.
El grup Mediapro, Telefónica i Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) han desenvolupat el primer projecte de realitat augmentada 5G que permet als passatgers d’un autobús turístic visualitzar continguts immersius a la finestra davantera del vehicle, de manera superposada al paisatge o als monuments que observen mentre realitzen un tour.
El projecte 5G Augmented Tourism ha estat presentat avui durant un recorregut per la muntanya de Montjuïc (Barcelona) el qual els usuaris de Barcelona Bus Turístic (BBT) de TMB han pogut viure una experiència turística potenciada gràcies a continguts de realitat augmentada amb dades i informació dels llocs que es recorren.
Les noves xarxes mòbils 5G permeten la descàrrega a temps real de continguts geocalitzats associats als llocs pels quals transcorre la ruta turística. Aquests continguts augmentats es visualitzen en una pantalla transparent i interactiva situada a la finestra davantera del vehicle, de mode que sobre la realitat que s’observa a través del vidre se superposen continguts multimèdia enriquits i interactius.
Així, els usuaris poden veure les fonts de Montjuïc enceses encara que no sigui moment de funció, i obtenir informació sobre els edificis, monuments o llocs pels quals estan passant en aquell moment: des de l’antic parc d’atraccions i la zona olímpica a navegar entre les exposicions del CaixaFòrum i les obres del Teatre Lliure o del Mercat de les Flors. I tot això en moviment.
Aquest pilot, desenvolupat en el marc de la iniciativa 5GBarcelona, demostra com la generació de continguts en realitat augmentada sobre 5G en mobilitat ofereix nous escenaris de consum de continguts i entreteniment, més enllà dels dispositius que ara coneixem.
Gràcies als vehicles connectats i l’alta connectivitat mòbil, es poden ja oferir aquest tipus d’experiències a passatgers de transports públics, mentre que en un futur el cotxe autònom obrirà un gran ventall de possibilitats de consum de continguts en mobilitat dins dels mateixos automòbils.
Continguts, xarxes i mobilitat
Cada una de les parts ha aportat la seva experiència al pilot. Així, el Grup Mediapro ha dissenyat l’experiència, seleccionat i generat tota la informació turística dels punts clau i desenvolupat el software i els continguts de realitat augmentada. També s’ha encarregat de la instal·lació de les pantalles transparents d’última generació als autobusos turístics.
Per la seva part, Telefónica ha disposat una xarxa d’alta velocitat 5G que proporciona grans amplades de banda de baixada i pujada, cosa que permet la millora de la qualitat dels continguts, la massificació del consum en mobilitat, els continguts hiperlocals, i les retransmissions a temps real.
Així mateix, al residir la intel·ligència i els continguts a la vora de la xarxa (capacitat Edge Computing), es redueix el cost per als dispositius que consumeixen aquest contingut convertint-se en una solució més escalable. Recordem que Edge Computing és una nova capacitat a les xarxes que millora la latència i permet tenir continguts, aplicacions, còmput i intel·ligència artificial prop de l’usuari que el consumeix.
Per la seva part, TMB ha habilitat dos autobusos turístics per fer possible l’ús d’aquesta tecnologia. D’aquest mode, s’exploraran noves possibilitats perquè a la vivència turística i cultural del BBT se li sumin nous atractius. En aquest cas, aquells que permeten enriquir, gràcies a la realitat augmentada, un major coneixement de l’entorn pel qual s’està desenvolupant el viatge a bord de Barcelona Bus Turístic.
Podeu descarregar un vídeo que mostra el projecte (en versió amb música o sense) en aquest enllaç.
Presentació del projecte Augmented Tourism / Foto: Pep Herrero (TMB)
- ConceptesInnovacióTecnologiaInstitucionsAltresTMBLlocsMontjuïcServeiBus turísticAnys2020