Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Sala de Premsa
  3. El Departament de Salut i TMB presenten una campanya per promocionar l'ús de les escales al metro de Barcelona
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
15.01.2013
Premsa TMB

El Departament de Salut i TMB presenten una campanya per promocionar l'ús de les escales al metro de Barcelona

La consellera de Salut, Marina Geli, ha presentat la nova acció Feu Salut, pugeu per les escales, una campanya que té per objectiu promoure l'ús de les escales al metro de Barcelona, i que es desenvoluparà del 7 al 20 de juny de 2010. En l'acte, també hi han intervingut el vicepresident executiu de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), Dídac Pestaña, la delegada de Salut de l'Ajuntament, Isabel Ribas, i el delegat d'Esports de l'Ajuntament, Pere Alcober.

La campanya consisteix en la col·locació de rètols en els punts de presa de decisió (a una distància suficient per ser vistos i decidir si pujar per les escales fixes, utilitzar les escales mecàniques o agafar l'ascensor) amb l'eslògan Feu salut, pugeu per les escales. Aquest missatge, que vol promoure l'activitat física, se situarà en 22 estacions de 6 línies de metro (L1, L2, L3, L4, L5 i L11).

Al mateix temps, 21 línies d'autobús distribuiran díptics amb informació sobre com augmentar el nivell d'activitat física habitual mentre es realitzen les activitats quotidianes. Altres activitats que s'emmarquen en aquesta campanya són la realització de sessions de tai-txi gratuïtes a les estacions de metro Universitat i Mundet, i la difusió d’activitats que es realitzen als parcs de Barcelona.

Els objectius d'aquest campanya de promoció de l'ús de les escales són:

  • Sensibilitzar sobre la importància de l’estil de vida actiu sobre la salut
  • Descobrir que senzill és millorar la salut amb petits canvis

La campanya compta amb la participació del Departament de Salut, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), l'Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) i l'Institut Barcelona Esports (IBE).

Per què pujar per les escales?

Pujar per les escales és una manera senzilla d'augmentar l'activitat física quotidiana que no requereix equipament especial i que no suposa una inversió de temps ni de diners addicionals.

  • És una activitat que es pot anar acumulant al llarg del dia i contribueix als 30 minuts diaris d'activitat física recomanada (Kerr, 2001)
  • És accessible. Hi ha escales tant a l'interior com a l'exterior dels edificis i es pot incorporar a la rutina diària
  • És efectiu(Kahn E, 2002)
  • Pujar escales multiplica per 3-4 vegades la despesa energètica de caminar en pla (Consumeix 9,6 vegades més calories que en repòs) (Teh KC, 2002)
  • Pujant escales es consumeixen 8-11 kcal per minut (Edwards, 1983).
  • Pujar escales 7 minuts diaris redueix 2/3 la incidència de malalties cardiovasculars en homes d'edat mitjana (Yu S, 2003)
  • Pujar més de 55 trams d'escales a la setmana disminueix de manera significativa el risc de morir prematurament (Paffenbarger, 1993).
  • Pujar escales millora la forma física i augmenta la capacitat aeròbica (Ilmarinen et al, 1978).
  • Enforteix els ossos (Coupland, 1999).
  • Millora el colesterol bo (Wallace, 2000).
  • Augmenta la força dels músculs de les cames i ajuda a reduir el risc de caigudes en la gent gran (Allied Dunbar Survey, 1992).
  • Disminueix el risc de patir un atac de cor.
  • Pujar 2 pisos cada dia equival a perdre 2,7kg de pes a l'any.
  • Ja l'any 1975 es va veure que només cal pujar les escales de manera habitual durant 12 setmanes per aconseguir un augment del 10% de la capacitat aeròbica màxima.
  • És sostenible.
  • Baix cost.
  • No requereix equipament addicional.
  • És fàcil.
  • Es pot acumular en la rutina diària: no requereix una despesa addicional de temps. La majoria de persones poden pujar per les escales.

La importància de l'activitat física moderada per a la salut

Un 5,5% de la mortalitat a Catalunya es relaciona amb el sedentarisme, cosa que es tradueix en 3.334 defuncions anuals. Un 4,8% addicional (aproximadament 2.909) es relacionen amb problemes de salut relacionats com l'excés de pes.

Segons dades de l'Enquesta de Salut de Catalunya (ESCA) de l'any 2006, només el 45,5% de persones entre 18 i 74 anys caminen 30 minuts al dia com a mínim i un 23,9% de la població adulta és sedentària tant a la feina com a l'entorn de lleure, amb una tendència lleugerament creixent.

Nombrosos estudis han demostrat que practicar un mínim de 30 minuts d'activitat física moderada cinc cops per setmana redueix a la meitat el risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis tipus 2 i obesitat. Practicar activitat física de manera habitual també disminueix l'estrès, l'ansietat, la depressió i millora la salut mental en general. L'activitat física acumulada al llarg del dia i integrada en la rutina diària és, per tant, una eina de promoció de la salut i prevenció i control de les malalties.

El Projecte Escales del Pla per a la Promoció de la Salut mitjançant l'activitat física i l'alimentació saludable (PAAS)

Aquesta acció s'emmarca dins el Projecte Escales de promoció d'ús de les escales en edificis: La col·locació de rètols per promoure l'ús de les escales en els punts de decisió s'ha demostrat a nivell internacional com una intervenció efectiva per augmentar el nivell d'activitat física en l'entorn laboral. Un estudi realitzat al metro de Barcelona mitjançant un acord de col·laboració amb la Universitat de Vic va mostrar que els nivells d'utilització de les escales eren molt baixos, però que augmentaven quasi en un 50% si es posaven rètols als punt de decisió. Després d'aquesta experiència, el Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya va iniciar un projecte per promoure l'ús de les escales en lloc dels ascensors i escales mecàniques en tots els centres sanitaris de Catalunya.

Des de la posada en marxa del PAAS al 2005 s'han portat a terme més de 60 accions en els àmbits educatiu, comunitari, sanitari i laboral, liderades des de la Direcció General de Salut Pública amb la participació d'altres departaments de la Generalitat, ajuntaments i ens locals, fundacions, centres universitaris i de recerca, la industria, i altres institucions i recursos de la comunitat.

  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
Si necessites més informació, contacta amb nosaltres.

Recursos disponibles

Nota de premsa en pdf
Descarrega l’arxiu (631.07 KB)

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
El minibús Mercedes - Sprinter participant en la desfilada de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025  / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Un minibús històric de TMB, present al festival Grec 2025

Cultura i Oci
Imatge
La mostra 'La petita història del metro' es pot veure a l'Espai Mercè Sala / Foto: TMB

"La petita història del metro" torna a exhibir-se a l'Espai Mercè Sala

Cultura i Oci
Imatge
Vista general de l'Exposició d'Autobusos Clàssics 2025 / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Així ha estat la trobada anual d'autobusos clàssics a Barcelona

Cultura i Oci
Gallery
Imatge
Campanya del 15è festival Subtravelling / Imatge: TMB

Arrenca el festival Subtravelling: 15 anys connectant cinema i transport públic

Cultura i Oci

Últimes notícies

Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert de Kendrick Lamar i SZA a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Imatge
Estació AMBici a Sant Joan Despí. /Foto: AMB

L’AMBici amplia el seu horari fins a les 2 de la matinada a partir de l’1 d’agost

Empresa
Imatge
Visita de portes obertes als simuladors del metro.

300 persones visiten els simuladors de TMB per "conduir" el metro per un dia

Empresa
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Santana al Palau Sant Jordi

Transport

Coneix-nos:

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) és la principal empresa operadora del transport públic de l'àrea metropolitana. Gestiona la xarxa de metro i d'autobusos, el Barcelona Bus Turístic, el funicular i el telefèric de Montjuïc i el Tramvia Blau.

Contacte de premsa

CA
ES
EN

Segueix-nos!

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Kit de premsa

CA
ES
EN

Enllaços d’interès

CA
ES
EN

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons