Header Top menu
La mobilitat intel·ligent demana pas a les grans ciutats
La validació sense contacte, les aplicacions de biometria i altres recursos tecnològics es perfilen com a fonamentals per millorar les prestacions del transport públic urbà del futur i assegurar-ne la sostenibilitat.
Amb motiu del 22è Congrés de Transport Urbà i Metropolità organitzat per l'Associació d'empreses gestores de Transports Col·lectius Urbans (ATUC) i Vectalia Subús a Càceres, els professionals del sector van analitzar divendres les noves tecnologies en què treballen per promoure aquest mitjà de transport i fer-lo més accessible i còmode per als ciutadans.
En aquest sentit, els assistents van constatar que el desenvolupament dels sistemes tarifaris intel·ligents és una de les línies de treball principals. Precisament en l'àmbit metropolità de Barcelona s'està treballant en el projecte de la T-Mobilitat, el nou sistema tarifari que comportarà una modernització en la tecnologia i també un gran canvi en la gestió del transport públic col·lectiu els pròxims anys.
En el congrés d'ATUC es va donar a conèixer una estimació de la firma tecnològica G&D segons la qual els sistemes de pagament i accés sense contacte són capaços d'incrementar la capacitat de transport entre un 10% i un 50%. L'avantatge principal és que eliminen els colls d'ampolla en els punts de venda i els accessos, alhora que redueixen els costos operatius del servei i obren la possibilitat d'explotar nous models de negoci.
Les parades dobles com a model
Precisament, amb l'objectiu de disminuir el temps dels trajectes en autobús, ATUC reclama l'extensió de les parades dobles que ja funcionen amb èxit a Barcelona i altres ciutats, com ara València i Las Palmas de Gran Canaria. Així, quan arriba un autobús s'atura en el punt més avançat i el següent pot realitzar la mateixa operació en el segon punt, sense haver d'esperar que el primer es posi en marxa.
La revolució digital dels últims anys fa indispensable l'adaptació d'aquest sector per no quedar endarrerit, segons van assenyalar els congressistes. Per això, els sistemes de transport intel·ligent demanen pas. Un dels que s'assaja són les càmeres situades a prop de les portes per comptar quantes persones pugen i baixen dels vehicles. Mirant al futur, una altra de les mesures valorades és l'ús de la biometria en el transport públic. Per exemple, l'ús de l'empremta dactilar com a mètode de pagament o el reconeixement facial.
Generalitzar la integració tarifària
Barcelona és referència en un altre dels avenços que ATUC propugna generalitzar a les àrees urbanes espanyoles: la integració tarifària, que promou la intermodalitat i atrau nous usuaris cap al transport públic.
L'ATUC agrupa les empreses de transport públic d'Espanya per treballar per una mobilitat sostenible i la millora contínua d'un sector que genera més de 25.000 llocs de treball i representa més de 2.500 milions d'euros a l'any en facturació. Hi estan associades 80 companyies de bus, metro, tren i tramvia, entre les quals TMB.