Header Top menu
Com funciona... l’aplicació mòbil del transport públic de TMB
Portar a la butxaca el més essencial per moure's de manera sostenible per l'àrea de Barcelona? TMB App és la resposta.
Amb uns 110.000 usuaris habituals, TMB App s'ha posicionat com una eina molt estesa, versàtil i altament personalitzable per treure tot el suc del transport públic de l'àrea de Barcelona. Hem demanat a Estratègia i Canals Digitals que n'expliquin el més destacat de la versió actual (gener del 2021).
1. Què és TMB App? L'app del transport públic de Barcelona. La versió de TMB App disponible el 2021 és la tercera generació i compta amb una sèrie de serveis multicanal que permeten als viatgers personalitzar la interfície, accedir a informació personalitzada, comprar online i agilitzar les consultes sobre el transport públic.
2. On es pot trobar? La TMB App és gratuïta i està disponible en els sistemes operatius iOs i Android a les botigues de descàrrega d'aplicacions d'Apple i Google.
3. Com ajuda TMB App l'usuari en els seus trajectes amb transport públic? És útil per a la cerca d'itineraris; per trobar transport públic al teu voltant; saber el temps d'espera del teu bus o metro; per consultar horaris, recorreguts, mapes; rebre notificacions d'alteracions del servei en temps real... En definitiva, tot allò que l'usuari necessita per als seus desplaçaments habituals.
4. És una aplicació accessible? S'ha fet un gran esforç perquè TMB App sigui accessible per a persones invidents i discapacitats visuals. L'usuari també pot navegar-hi de manera intuïtiva i accessible gràcies als estàndards de disseny dels sistemes operatius Android i iOS. L'accessibilitat és un requisit bàsic en qualsevol evolutiu que es fa sobre l'app.
5. Com funciona la funcionalitat Vull Anar? Introduint un origen i una destinació, Vull anar ofereix a l'usuari tres opcions sobre com fer aquell trajecte en transport públic i indica quant trigarà a fer el recorregut amb cada alternativa. També pot marcar l'origen i destinació directament sobre el mapa interactiu.
Amb l'opció de preferències, es pot escollir si es vol utilitzar només el bus o només el metro, el màxim de transbordaments o el temps caminant. Per defecte, Vull anar calcula els trajectes en el moment actual, però també es poden obtenir resultats per a altres dies i hores escollint la data i hora de sortida o la data i hora d'arribada.
L'assistent de viatge del servei Vull anar guia l’usuari en els trajectes pas a pas mitjançant geolocalització i alerta amb notificacions push i avisos acústics quan s'apropa a la parada de bus o metro en què ha de baixar.
L'usuari pot interactuar amb el mapa: fent zoom en una zona, parada o estació, fer cerques combinades de diverses línies, etc. La informació dels trajectes es pot guardar i l'usuari pot afegir-hi llocs nous i personalitzar-los.
6. Per a què serveixen els serveis iBus i iMetro? iBus Proper bus és l’eina d’informació en temps real de TMB que fa servir la informació del sistema d'autobusos per calcular quants minuts falten perquè arribi el proper bus a cada parada. Amb iMetro l'usuari pot informar-se de quants minuts falten perquè arribi el proper metro a la seva estació i en cada sentit de circulació.
7. En què consisteixen les alertes iBus en parada? Aquesta funcionalitat, incorporada el 2020, és una ampliació del servei iBus que envia notificacions a l'usuari, quan és a la parada, amb la ubicació del següent bus de la línia seleccionada. Informa de com es va apropant el bus fins que és a la parada amb les portes obertes perquè l'usuari hi pugui pujar. Està especialment pensada per a persones invidents, ja que poden enviar avisos al conductor per indicar-li la parada on estan esperant.
8. Es pot saber el nivell d'ocupació dels transports abans de viatjar? Sí, l'usuari pot informar-se de l'ocupació mitjana dels transports. Es tracta d'una estimació teòrica basada en el volum de passatge habitual per dies de la setmana i per franges horàries. Aquesta funcionalitat és molt útil a l'hora de planificar els desplaçaments com a mesura de prevenció de la Covid-19.
9. Es poden comprar bitllets amb TMB App? Sí, a través de l'aplicació es poden comprar la majoria dels bitllets de transport, com ara el bitllet senzill de metro i el bitllet aeroport, i els abonaments T-dia, T-casual, T-usual, T-grup, T-jove i els bitllets bonificats. També es poden comprar online els abonaments turístics Hola Barcelona Travel Card. Des del juliol del 2020 el bitllet senzill de bus es pot validar des de la TMB App a través del codi QR que hi ha a bord dels autobusos de TMB.
10. Com es pot configurar i personalitzar l'aplicació? És un punt fort de l'aplicació, que d'entrada compta amb sis opcions d'idioma de configuració automàtica. També es pot configurar la pantalla d'inici amb la vista que més s'utilitzi o amb un inici simple, per a aquells menys familiaritzats amb les noves tecnologies. Per gaudir dels serveis personalitzats com les notificacions de servei, l'usuari pot generar-se un perfil i guardar les seves preferències de transport, llocs i rutes, així com gestionar les seves compres. També pot agilitzar les consultes des de les pantalles principals o des dels widgets de l'aplicació disponibles al terminal mòbil.
- ConceptesInformació al clientInternetTecnologiaInstitucionsTMBAnys2021