Header Top menu
El tramvia més longeu d'Europa bufa 115 espelmes
El Tramvia Blau és el supervivent de les antigues línies de tramvies de Barcelona. Va ser inaugurat com a tramvia elèctric el 29 d'octubre del 1901, fa 115 anys, igual que el primer funicular de l'Estat espanyol, el del Tibidabo.
Tots dos, tramvia i funicular, van ser impulsats com a comunicacions de la part de la muntanya més pròxima a la ciutat pel doctor Salvador Andreu, que havia promogut la urbanització del que avui coneixem com l'avinguda Tibidabo i del parc d'atraccions del mateix nom. El Tramvia Blau, batejat i conegut així pel color dels seus cotxes, tenia com a funció arribar fins al peu del funicular des de l'inici de l'avinguda, un itinerari de 1.276 metres amb un desnivell d'uns 100 metres.
Pràcticament aquest és el recorregut que realitza ara, envoltat de construccions modernistes i noucentistes que donen pas a la natura i a magnífiques vistes de la ciutat. No obstant això, el tramvia va ser prolongat el febrer del 1905 per la Societat Anònima del Tibidabo fins a la plaça Verdaguer, a Vallvidrera, amb un recorregut de 4.000 metres per via simple que va durar fins als anys 30, quan va tornar a reduir-se la línia fins a l'extensió actual.
El Tramvia Blau, veritable museu al carrer
El 1971 es van suprimir els darrers tramvies de la xarxa de Barcelona i fins a l'any 2004, amb la inauguració del Trambaix i del Trambesòs, el Tramvia Blau va ser l'únic vehicle d'aquestes característiques de Catalunya que quedava en funcionament, i també durant força temps de tot Espanya, si exceptuem el Tramvia de Sóller, a Mallorca.
Prèviament, els anys 1922 i 1958, el tramvia havia patit algunes remodelacions degudes a la demanda del passatge que transportava, però com que econòmicament no resultava rendible, la Societat Anònima del Tibidabo el va cedir a la ciutat l'any 1979 per tal de garantir-ne la continuïtat. Convertida en un símbol de Barcelona, des del 1981 la línia del Tramvia Blau és operada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que portarà a terme una sèrie de canvis i renovacions de la via i de la comesa elèctrica necessàries per tal que pugui seguir funcionant.
Posteriorment, el 1990, amb la construcció de la ronda sota l'avinguda del Tibidabo s'atura el servei un temps, durant el qual es realitzen diverses millores i la renovació completa de la via. En aquest període el servei regular passa a prestar-se diàriament amb un autobús, i un any després, amb la celebració del seu 90 aniversari, el tramvia es posa de nou en marxa fins avui, però ho fa ja com un servei turístic i d’oci operat amb diferents combois, tots ells històrics i mereixedors per si mateixos d'un article propi a banda, que circulen per la línia els caps de setmana, els festius i durant tot l'estiu.
- Altres temesCultura i OciTransportConceptesHistòricPatrimoniServeiInfraestructuraInstal·lacióMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsBarcelonaServeiTramvia BlauAnys2016