Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. El tramvia més longeu d'Europa bufa 115 espelmes
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
28.10.2016
Gustau Lamadrid

El tramvia més longeu d'Europa bufa 115 espelmes

Imatge
Els tramvies 6 i 7 es creuen a l'avinguda Tibidabo / Foto: TMB
Els tramvies 6 i 7 es creuen a l'avinguda Tibidabo / Foto: TMB
< >Els tramvies 6 i 7 es creuen a l'avinguda Tibidabo / Foto: TMB
Els tramvies 6 i 7 es creuen a l'avinguda Tibidabo / Foto: TMB

El Tramvia Blau és el supervivent de les antigues línies de tramvies de Barcelona. Va ser inaugurat com a tramvia elèctric el 29 d'octubre del 1901, fa 115 anys, igual que el primer funicular de l'Estat espanyol, el del Tibidabo.

Tots dos, tramvia i funicular, van ser impulsats com a comunicacions de la part de la muntanya més pròxima a la ciutat pel doctor Salvador Andreu, que havia promogut la urbanització del que avui coneixem com l'avinguda Tibidabo i del parc d'atraccions del mateix nom. El Tramvia Blau, batejat i conegut així pel color dels seus cotxes, tenia com a funció arribar fins al peu del funicular des de l'inici de l'avinguda, un itinerari de 1.276 metres amb un desnivell d'uns 100 metres.

Pràcticament aquest és el recorregut que realitza ara, envoltat de construccions modernistes i noucentistes que donen pas a la natura i a magnífiques vistes de la ciutat. No obstant això, el tramvia va ser prolongat el febrer del 1905 per la Societat Anònima del Tibidabo fins a la plaça Verdaguer, a Vallvidrera, amb un recorregut de 4.000 metres per via simple que va durar fins als anys 30, quan va tornar a reduir-se la línia fins a l'extensió actual.

El Tramvia Blau, veritable museu al carrer

El 1971 es van suprimir els darrers tramvies de la xarxa de Barcelona i fins a l'any 2004, amb la inauguració del Trambaix i del Trambesòs, el Tramvia Blau va ser l'únic vehicle d'aquestes característiques de Catalunya que quedava en funcionament, i també durant força temps de tot Espanya, si exceptuem el Tramvia de Sóller, a Mallorca.

Prèviament, els anys 1922 i 1958, el tramvia havia patit algunes remodelacions degudes a la demanda del passatge que transportava, però com que econòmicament no resultava rendible, la Societat Anònima del Tibidabo el va cedir a la ciutat l'any 1979 per tal de garantir-ne la continuïtat. Convertida en un símbol de Barcelona, des del 1981 la línia del Tramvia Blau és operada per Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), que portarà a terme una sèrie de canvis i renovacions de la via i de la comesa elèctrica necessàries per tal que pugui seguir funcionant.  

Posteriorment, el 1990, amb la construcció de la ronda sota l'avinguda del Tibidabo s'atura el servei un temps, durant el qual es realitzen diverses millores i la renovació completa de la via. En aquest període el servei regular passa a prestar-se diàriament amb un autobús, i un any després, amb la celebració del seu 90 aniversari, el tramvia es posa de nou en marxa fins avui, però ho fa ja com un servei turístic i d’oci operat amb diferents combois, tots ells històrics i mereixedors per si mateixos d'un article propi a banda, que circulen per la línia els caps de setmana, els festius i durant tot l'estiu.

Imatge
El Tramvia Blau circulant per l'avinguda Tibidabo / Foto TMB

 
Darrera modificació
28.10.2016
Tema
Història
  • Altres temesCultura i OciTransportConceptesHistòricPatrimoniServeiInfraestructuraInstal·lacióMaterial mòbilInstitucionsTMBLlocsBarcelonaServeiTramvia BlauAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Retrocedim al passat durant 30 segons dalt del Tramvia Blau del 1978

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
Reunió del comité d'accessibilitat universal de TMB. /Foto: TMB

TMB analitza l’impacte del nou Codi d’Accessibilitat de Catalunya

Transport
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons