Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Telefèric de Montjuïc, 50 anys mirant Barcelona des del cel
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
22.06.2020
Gustau Lamadrid

Telefèric de Montjuïc, 50 anys mirant Barcelona des del cel

Imatge
El Telefèric de Montjuïc compleix 50 anys / Foto: Arxiu TMB
El Telefèric de Montjuïc compleix 50 anys / Foto: Arxiu TMB
< >El Telefèric de Montjuïc compleix 50 anys / Foto: Arxiu TMB
El Telefèric de Montjuïc compleix 50 anys / Foto: Arxiu TMB

El Telefèric de Montjuïc va ser inaugurat oficialment el 22 de juny de 1970, ara fa tot just 50 anys, com un equipament important inclòs en els plans de millora de l'entorn del castell de la muntanya.

Les instal·lacions del telefèric de Montjuïc ja s’havien obert al públic abans de la inauguració, el 22 de juny del 1970, però es va voler fer coincidir l'obertura oficial amb el desè aniversari de la cessió del Castell de Montjuïc a la ciutat i amb la visita del general Franco a Barcelona.

La construcció del Telefèric s'emmarcava dins dels plans de millora de la zona del castell i del seu entorn per convertir-la en una zona d'interès turístic. La connexió amb el cim de la muntanya era un dels problemes que calia resoldre. Es van plantejar diverses opcions, com ara perllongar el Funicular de l'avinguda Miramar fins al castell, però finalment es va decidir la construcció d’un sistema de telefèric tipus telecabina, més econòmic.

La seva infraestructura senzilla va ajudar a prendre la decisió. Un cable aeri permetia salvar el desnivell, els vials, els fossars, els jardins i les muralles, reduint l'impacte ambiental i visual. A més, requeria poc espai.

Els inicis

El 7 de novembre de 1968 l'Ajuntament de Barcelona aprovava el projecte constructiu. L'explotació aniria a càrrec d’una nova empresa, Teleférico de Montjuich, SL (era l'ortografia dominant), participada per les SPM Ferrocarril Metropolitano de Barcelona, SA, i Transportes de Barcelona, SA. Així, el febrer del 1969 s'iniciaven les obres, dirigides per l'enginyer Francesc Segalà i Vergés i amb l'assessorament de l'empresa suïssa Von Roll, que durarien vuit mesos.

La línia disposava de 3 estacions: Miramar (després anomenada Parc de Montjuïc), situada al costat de l'edifici del funicular, Mirador, ubicada dins del recinte del parc d'atraccions, i Castillo (després anomenada Castell), situada a l'interior de la instal·lació militar.

En els seus inicis el Telefèric funcionava els caps de setmana i els dies festius, i diàriament durant els períodes de Nadal, Setmana Santa i estiu. Era utilitzat preferentment per visitants de la ciutat i turistes.

Les seves panoràmiques i una bona promoció van fer que durant els primers 10 anys el Telefèric gaudís d'un bon nombre de passatgers, tot i que el bitllet resultava més car. El baix cost de manteniment també va ajudar a la seva rendibilitat.

Jocs Olímpics i tancament

Des dels Jocs Olímpics de Barcelona 92, que van revitalitzar la muntanya, fins al seu tancament l'any 2004 per ser remodelat, el Telefèric de Montjuïc es va mantenir com un mitjà de transport amb força acceptació, especialment entre els turistes i els visitants.

Era un mitjà idoni per veure tota la ciutat, amb la nova anella olímpica, la muntanya renovada i la resta de Barcelona que s'havia transformat amb motiu de l'esdeveniment.

No obstant, el 3 d'octubre del 2004 el Telefèric tancava les portes per ser remodelat amb l'objectiu de modernitzar l'equipament, millorar la seva imatge i els sistemes de seguretat, reduir l'impacte ambiental i racionalitzar la seva explotació.

El nou Telefèric

Les tres estacions es van renovar, amb una arquitectura integrada al paisatge, i es van fer accessibles a les persones amb mobilitat reduïda. Les andanes es van ampliar i millorar, i les vies de desplaçament i tots els mecanismes tècnics es van substituir per uns de més moderns i segurs. Es va habilitar un dipòsit per a les cabines i una sala de màquines de nova tecnologia a l'estació Mirador.

Les antigues 64 cabines vermelles, que eren obertes, van ser substituïdes per 55 de noves, més amples i tancades, totes elles també accessibles, amb vidres panoràmics i finestres practicables. Les portes de les noves cabines disposen d'un sistema d'obertura i tancament automàtic, amb un dispositiu de seguretat i la possibilitat d'obertura manual, des de dins i des de fora, en cas de necessitat.

Amb capacitat per a 8 persones cadascuna, les noves cabines permeten traslladar fins a 2.000 passatgers l'hora, salvant els 84,5 metres de desnivell existent entre les estacions de Parc de Montjuïc i Castell, passant per la del Mirador, en un trajecte d'uns 752 metres i a una velocitat que pot oscil·lar entre 2,5 i 5 metres per segon.

Finalment, el 16 de maig del 2007 el telefèric de Montjuïc reprenia el servei completament renovat, tal com avui el coneixem. Un Telefèric integrat en l'entorn protegit de la muntanya i adaptat per a l'accés de persones amb mobilitat reduïda.

L'any 2019 el Telefèric va registrar un total d'1.620.000 passatgers, i gràcies a ell molts visitants gaudeixen de les panoràmiques de Barcelona des de les seves cabines espaioses i envidrades, però també permet a un gran nombre de barcelonins redescobrir els atractius de la muntanya i de la seva ciutat.

Ara, després d'una parada obligada per la crisi de la Covid-19 i amb els seus primers 50 anys acabats d'estrenar, el telefèric de Montjuïc es prepara per reprendre el servei els propers dies.

Imatge
Imatges de la inauguració del Telefèric de Montjuïc el 22 de juny de 1970, amb l'alcalde de Barcelona José Mª Porcioles i el general Franco / Fotos: Arxiu TMB

L'actual Telefèric, renovat íntegrament, va començar a funcionar l'any 2007 / Fotos: Arxiu TMB

Darrera modificació
22.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesCulturalHistòricServeiInfraestructuraInstal·lacióInstitucionsAjuntamentTMBLlocsMontjuïcServeiTelefèricAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Barcelona a vista d'ocell des del Telefèric de Montjuïc

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

El Barcelona Bus Turístic, durant un moment del Night Tour / Imatge TMB

El Barcelona Night Tour comença una nova temporada

Transport
Imatge
Influencers i #TMBTikTokers ahir al Telefèric / Foto:  Pep Herrero (TMB)

TMB presenta el seu perfil oficial a TikTok

Empresa
Imatge
La cantant Zahara va donar-ho tot al concert sorpresa a Universitat L2 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

La cantant Zahara amenitza els viatges en metro amb un concert a Universitat

Cultura i Oci
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Cano al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons