Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. En record de Carles Salmerón, un apassionat del món ferroviari
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
23.09.2015
Redacció

En record de Carles Salmerón, un apassionat del món ferroviari

Imatge
Carles Salmerón i Bosch / Arxiu Carles Salmerón
Carles Salmerón i Bosch / Arxiu Carles Salmerón
< >Carles Salmerón i Bosch / Arxiu Carles Salmerón
Carles Salmerón i Bosch / Arxiu Carles Salmerón

El 5 d'agost passat moria als 58 anys Carles Salmerón i Bosch (Barcelona, 1956), escriptor, historiador i reconegut expert dels ferrocarrils, que deixa com a principal llegat una extensa obra sobre el patrimoni ferroviari del nostre país.

Salmerón i Bosch va dedicar la major part de la seva trajectòria professional a la tasca de difusió i salvaguarda del patrimoni i de la història ferroviària, ja fos a través dels seus llibres o bé impulsant iniciatives que fomentessin aquesta preservació, i sempre amb un gran entusiasme i molta il·lusió.

De la seva prolífica obra com a historiador i escriptor podem destacar la seva "Enciclopèdia dels Transports d'Europa" i la col·lecció “Els trens de Catalunya”, amb 21 volums, dos dels quals dedicats exclusivament al Metro de Barcelona, que representa fins al dia d'avui tota una referència per conèixer amb rigor i profunditat el patrimoni ferroviari d’aquest país.

Preservar el llegat històric

La seva tasca el va portar a impulsar l'any 1991 la creació del Museu del Transport de Catalunya, amb seu al paratge del Clot del Moro de Castellar de N'Hug, a la comarca del Berguedà, que gestionaria material històric cedit per les empreses operadores. Aquest havia de vincular-se a una escola taller ocupacional, l'Escola de Restauració de Vehicles Antics de Transport (ERVAT), amb l'objectiu de formar professionals experts en la restauració de vehicles, aprofitant que moltes de les peces que formaven part de la col·lecció necessitaven ser restaurades. Aquestes iniciatives finalment no van quallar i l'any 2006 la Generalitat de Catalunya va clausurar el museu.
 
També va ser membre fundador del Centre d'Estudis dels Ferrocarrils i Secundaris (CEFIS) de la Pobla de Lillet, associació que al seu dia va reivindicar la recuperació del carrilet o tren de via estreta d'aquesta població, conegut com el Tren del Ciment, i origen de la gestació del Museu del Transport.

Aquest esforç promotor no sempre es va veure recompensat com ell volia i li va reportar més d'un disgust, però la gent que el va conèixer sempre el recordarà com una persona a la qual li agradava transmetre els seus coneixements a tothom que li preguntava coses relacionades amb els trens i com un gran apassionat del món ferroviari.

Mostres de reconeixement

Totes les entitats i operadors del món ferroviari han lamentat la prematura mort de Salmerón, tot destacant la seva labor difusora. Com a mostra d'aquest reconeixement es preparen al llarg de la propera tardor diversos actes d'homenatge a la seva figura i a l'extensa obra que deixa. Així avui, dia 23 de setembre, es presenta el llibre Els trens 111, els primers trens d'FGC, escrit amb el seu fill Joan Carles, amb motiu del comiat de les darreres unitats d’aquesta sèrie. L'acte tindrà lloc a l'Espai de la Llum (Estació d'FGC de Pl. Catalunta, accés Balmes - Pelai, de Barcelona) i posteriorment es procedirà al bateig d’una unitat de la sèrie 113 amb el nom de Carles Salmerón.

L'estiu ha fet que la seva desaparició hagi passat més desapercebuda, però amb el retorn a la feina i al nostre dia a dia habitual tots aquells que s'estimen el ferrocarril i el seu patrimoni històric, entre els quals hi ha molts lectors d'Hora Punta, el trobarem a faltar.

Darrera modificació
16.01.2016
Tema
Història
  • ConceptesCulturalHistòricPatrimoniServeiMetroAnys2015
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content
Imatge
Hospital Clínic es va inaugurar el 1969 amb el nom en castellà, tal com mostra l'accés a l'estació del 1984 / Foto: Arxiu TMB

Les estacions de la xarxa de metro que han canviat de nom: la línia blava (L5)

Història

Últimes notícies

Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Neteja dels busos a TMB. /Foto: TMB

La neteja: element fonamental per garantir el màxim confort i higiene als usuaris dels busos de TMB

Societat
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons