Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Quan Washington va descartar els tramvies, Barcelona i Sarajevo se’n van aprofitar
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.04.2017
Oriol Pàmies

Quan Washington va descartar els tramvies, Barcelona i Sarajevo se’n van aprofitar

Imatge
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
< >Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB

El blog ‘Rails i Ferradures’ recorda la liquidació dels PCC a la capital dels Estats Units, entre el 1958 i el 1962, que va suposar la modernització del transport públic a 6.000 quilòmetres de distància.

A la revista Hora Punta vam explicar l'esdeveniment de l'entrada en servei a Barcelona dels tramvies de Washington, el 1963. Amb lleugeres modificacions i tot i ser de segona mà, van ser els vehicles més avançats i eficaços del transport públic de superfície de la seva època, segons coincideixen els historiadors.

Ara hem llegit al blog Rails i Ferradures un article que explica l'origen d'aquests emblemàtics tramvies, els PCC de l'empresa Capital Transit. Conflictes i desavinences van originar la decisió política de revocar la concessió del servei de tramvies a la capital federal nord-americana. Van ser substituïts per autobusos i un nou operador, DC Transit, entre el 1958 i el 28 de gener del 1962, dia de les últimes circulacions sobre rails.

Però els cotxes, construïts entre els anys 30 i 40, estaven en bon estat i DC Transit els va posar a la venda. Segons l'article, 101 van anar a Barcelona, 74 a Sarajevo —llavors ciutat de la República de Iugoslàvia— i 15 a Fort Worth, Texas, on van estar en servei fins al 2002. La resta, prop de 300, van ser desballestats.

A Barcelona els PCC van arribar en tres remeses, que es convertirien en les subsèries 1601-1622, 1623-1687 i 1689-99. Dos cotxes van ser utilitzats per a peces de recanvi i per tant no van entrar en servei, segons precisa Albert Gonzàlez, que destaca la bona acceptació que va tenir aquest material, per les qualitats de suavitat de marxa, velocitat, acceleració i confort per als passatgers, en contrast amb els vells tramvies de 40 i 50 anys.

En tot cas l'aventura dels PCC Washington a Barcelona va ser curta: van deixar els carrers el 18 de març del 1971 com la resta de tramvies, excepte l'històric Tramvia Blau. La Fundació TMB en conserva dos, els números 1631 i el 1683.

Imatge
El primer PCC Washington en proves a Barcelona / Foto: BCN Postal

El primer PCC Washington en proves a Barcelona / Foto: BCN Postal

Darrera modificació
25.04.2017
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniInstitucionsFundacióTMBLlocsBarcelonaServeiTramviaAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Curiositats del passat: el tramvia Washington 1631 en acció

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

El conseller delegat de TMB, Xavier Flores; el director de la xarxa de Metro, Òscar Playà i la directora de comunicació de TMB, Mònica Peinado, amb directius de metro en l'acte de posada en servei del darrer tren 7000 / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB posa en servei el darrer dels 50 trens que han renovat el material mòbil de les línies 1 i 3 del metro

Empresa
La revetlla de Sant Joan a la platja de la Nova Icària / Foto: Ajuntament de Barcelona

El metro de Barcelona funcionarà 43 hores sense interrupció i comptarà amb més trens per a la revetlla de Sant Joan

Transport
L'Exposició d'Autobusos Clàssics 2024 va reunit més de 10.000 assistents / Foto: Pep Herrero (TMB)

L’Exposició d’Autobusos Clàssics de Barcelona torna aquest cap de setmana a l’avinguda Maria Cristina

Transport
Imatge
Imatge de l'estand de TMB i FGC a la UITP Summit d'Hamburg / Font:  TMB

L'aposta de TMB per la mobilitat sostenible s'exposa a la cimera internacional de la UITP

Empresa

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons