Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Quan Washington Va Descartar Els Tramvies, Barcelona i Sarajevo Se’n Van Aprofitar
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
21.04.2017
Oriol Pàmies

Quan Washington va descartar els tramvies, Barcelona i Sarajevo se’n van aprofitar

Imatge
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
< >Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB
Tramvia PCC procedent de Washington al passeig de Colom / Foto: Arxiu TMB

El blog ‘Rails i Ferradures’ recorda la liquidació dels PCC a la capital dels Estats Units, entre el 1958 i el 1962, que va suposar la modernització del transport públic a 6.000 quilòmetres de distància.

A la revista Hora Punta vam explicar l'esdeveniment de l'entrada en servei a Barcelona dels tramvies de Washington, el 1963. Amb lleugeres modificacions i tot i ser de segona mà, van ser els vehicles més avançats i eficaços del transport públic de superfície de la seva època, segons coincideixen els historiadors.

Ara hem llegit al blog Rails i Ferradures un article que explica l'origen d'aquests emblemàtics tramvies, els PCC de l'empresa Capital Transit. Conflictes i desavinences van originar la decisió política de revocar la concessió del servei de tramvies a la capital federal nord-americana. Van ser substituïts per autobusos i un nou operador, DC Transit, entre el 1958 i el 28 de gener del 1962, dia de les últimes circulacions sobre rails.

Però els cotxes, construïts entre els anys 30 i 40, estaven en bon estat i DC Transit els va posar a la venda. Segons l'article, 101 van anar a Barcelona, 74 a Sarajevo —llavors ciutat de la República de Iugoslàvia— i 15 a Fort Worth, Texas, on van estar en servei fins al 2002. La resta, prop de 300, van ser desballestats.

A Barcelona els PCC van arribar en tres remeses, que es convertirien en les subsèries 1601-1622, 1623-1687 i 1689-99. Dos cotxes van ser utilitzats per a peces de recanvi i per tant no van entrar en servei, segons precisa Albert Gonzàlez, que destaca la bona acceptació que va tenir aquest material, per les qualitats de suavitat de marxa, velocitat, acceleració i confort per als passatgers, en contrast amb els vells tramvies de 40 i 50 anys.

En tot cas l'aventura dels PCC Washington a Barcelona va ser curta: van deixar els carrers el 18 de març del 1971 com la resta de tramvies, excepte l'històric Tramvia Blau. La Fundació TMB en conserva dos, els números 1631 i el 1683.

Imatge
El primer PCC Washington en proves a Barcelona / Foto: BCN Postal

El primer PCC Washington en proves a Barcelona / Foto: BCN Postal

Darrera modificació
25.04.2017
Tema
Història
  • ConceptesHistòricPatrimoniInstitucionsFundacióTMBLlocsBarcelonaServeiTramviaAnys2017
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

  • Curiositats del passat: el tramvia Washington 1631 en acció

Contingut relacionat

Imatge
Inauguració del tram Lesseps - Montbau de la línia 3 / Arxiu Fundació TMB

Fa 40 anys la línia 3 de metro s’allargava de Lesseps a Montbau

Història
Imatge
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB

30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro

Història
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Història
Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història

Últimes notícies

Imatge de la darrera edició de la Cursa Jean Bouin el passat 2024 / Foto: Web Cursa Jean Bouin

Línies d’autobusos afectades per l’edició 102 de la cursa Allianz Jean Bouin

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts d’Antonio Orozco al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
La Farinera del Clot exposa cinc sèries emblemàtiques del metro de Barcelona / Font: M. A. Cuartero (TMB)

Cent anys d'història del metro de Barcelona al Centre Cultural La Farinera del Clot

Cultura i Oci
Gallery
Imatge
Inauguració de l'exposició 100 anys de metro al Palau Robert. /Foto: M.A. Cuartero (TMB)

Ple d'activitats a TMB durant el darrer cap de setmana de novembre

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons