Header Top menu
Fa 50 anys ja es demostrava visualment que el transport públic guanya el cotxe en eficiència
Als arxius de Patrimoni Històric hi ha el fullet del 1965 amb la comparació de l’espai que ocupen 80 persones si van amb autobús o amb els seus vehicles privats.
El transport públic col·lectiu destaca per l’eficiència, el baix consum energètic per viatger i la reduïda ocupació de l’espai. Són virtuts ambientals que ja va esgrimir 50 anys enrere una campanya de promoció dels autobusos urbans de l’empresa Tranvías de Barcelona, antecessora de l’actual Transports de Barcelona, societat integrada a TMB.
El departament de Patrimoni Històric de TMB ha recuperat i digitalitzat el fullet promocional de la campanya, basat en el contrast entre les imatges d’un mateix carrer (sembla la part alta de la via Laietana, actual Pau Claris), d’una banda ple de cotxes en què viatgen 80 persones i de l’altra amb un sol autobús al mig que les pot portar totes.
Anvers i revers del fullet publicitari del 1965
Les fotografies promocionals es van realitzar el 30 de desembre del 1965 i l’autobús escollit va ser un Pegaso Monotral 6035 amb l’indicador frontal de la línia 18, desapareguda el 1997.
Pedagogia visual
En les dues últimes dècades, les combinacions de fotografies com aquesta s’han convertit en una de les eines pedagògiques utilitzades habitualment pels defensors de l’urbanisme sostenible i l’ecomobilitat per demostrar la irracionalitat d’organitzar les ciutats en funció de les necessitats de l’automòbil. Amb el temps les comparacions s’han enriquit: es fan fotos dels cotxes, els ciclistes, els autobusos i els tramvies que calen per transportar un mateix nombre de persones.
Modernament, el primer muntatge d’aquest tipus es va utilitzar a Estrasburg el 1989 en la controvèrsia entre els defensors del metro lleuger automàtic i els del tramvia, que van guanyar. Des d’aleshores a França se n’han fet desenes d’imitacions, com aquestes i aquesta altra. Però la ciutat alemanya de Münster també s'hi va afegir i el 1991 editava un pòster amb tres fotografies que mostraven l’espai ocupat per 72 persones en cotxes, bicicletes i un sol autobús.
Activisme pro transport públic
A casa nostra l’activisme pro transport públic ha adoptat la comparació gràfica com a eina didàctica i fins i tot ha convertit la realització de les fotografies en esdeveniments participatius, accions de comunicació en si mateixos. Com la que van protagonitzar 60 voluntaris convocats per l’associació Promoció del Transport Públic, l’Ajuntament de l’Hospitalet i Baixbus el 22 de setembre del 2013.
Abans, el 2012, s’havia fet una acció semblant a Sabadell, i el 2010, la plataforma Diagonal per a Tothom va organitzar un acte de reivindicació de la unió dels tramvies amb les mateixes característiques però més gran i en ple centre de la ciutat. La PTP ja havia recorregut a una performance similar el 2007 per reclamar un carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23.
Fora d’Europa, van fer servir el recurs visual els ecologistes urbans d’Urban Ambassadors el 2010 a Iowa, als Estats Units, els defensors de la bicicleta a Austràlia, que la tenen com a divisa al web, els promotors quebequesos d’Accès Transport Viable i una consultoria de Seattle, als Estats Units, que l’ha convertit en infografia mural.
Us en deixem una versió en forma de GIF animat per a xarxes socials (un format que no existia a la Barcelona del 1965, però sí la idea de fons) :
Public transit VS gridlock
- ConceptesComunicacióHistòricMobilitatInstitucionsTMBLlocsBarcelonaDe tot arreuAnys2018