Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Fa 50 anys ja es demostrava visualment que el transport públic guanya el cotxe en eficiència
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
30.08.2018
Oriol Pàmies

Fa 50 anys ja es demostrava visualment que el transport públic guanya el cotxe en eficiència

Imatge
L'autobús Pegaso utilitzat per a la campanya de promoció / Foto: Arxiu TMB
L'autobús Pegaso utilitzat per a la campanya de promoció / Foto: Arxiu TMB
< >L'autobús Pegaso utilitzat per a la campanya de promoció / Foto: Arxiu TMB
L'autobús Pegaso utilitzat per a la campanya de promoció / Foto: Arxiu TMB

Als arxius de Patrimoni Històric hi ha el fullet del 1965 amb la comparació de l’espai que ocupen 80 persones si van amb autobús o amb els seus vehicles privats.

El transport públic col·lectiu destaca per l’eficiència, el baix consum energètic per viatger i la reduïda ocupació de l’espai. Són virtuts ambientals que ja va esgrimir 50 anys enrere una campanya de promoció dels autobusos urbans de l’empresa Tranvías de Barcelona, antecessora de l’actual Transports de Barcelona, societat integrada a TMB.

El departament de Patrimoni Històric de TMB ha recuperat i digitalitzat el fullet promocional de la campanya, basat en el contrast entre les imatges d’un mateix carrer (sembla la part alta de la via Laietana, actual Pau Claris), d’una banda ple de cotxes en què viatgen 80 persones i de l’altra amb un sol autobús al mig que les pot portar totes.

Imatge
Fullet de TB del 1965 / Arxiu TMB

Anvers i revers del fullet publicitari del 1965

Les fotografies promocionals es van realitzar el 30 de desembre del 1965 i l’autobús escollit va ser un Pegaso Monotral 6035 amb l’indicador frontal de la línia 18, desapareguda el 1997.

Pedagogia visual

En les dues últimes dècades, les combinacions de fotografies com aquesta s’han convertit en una de les eines pedagògiques utilitzades habitualment pels defensors de l’urbanisme sostenible i l’ecomobilitat per demostrar la irracionalitat d’organitzar les ciutats en funció de les necessitats de l’automòbil. Amb el temps les comparacions s’han enriquit: es fan fotos dels cotxes, els ciclistes, els autobusos i els tramvies que calen per transportar un mateix nombre de persones.

Modernament, el primer muntatge d’aquest tipus es va utilitzar a Estrasburg el 1989 en la controvèrsia entre els defensors del metro lleuger automàtic i els del tramvia, que van guanyar. Des d’aleshores a França se n’han fet desenes d’imitacions, com aquestes i aquesta altra. Però la ciutat alemanya de Münster també s'hi va afegir i el 1991 editava un pòster amb tres fotografies que mostraven l’espai ocupat per 72 persones en cotxes, bicicletes i un sol autobús.

Activisme pro transport públic

A casa nostra l’activisme pro transport públic ha adoptat la comparació gràfica com a eina didàctica i fins i tot ha convertit la realització de les fotografies en esdeveniments participatius, accions de comunicació en si mateixos. Com la que van protagonitzar 60 voluntaris convocats per l’associació Promoció del Transport Públic, l’Ajuntament de l’Hospitalet i Baixbus el 22 de setembre del 2013.

Abans, el 2012, s’havia fet una acció semblant a Sabadell, i el 2010, la plataforma Diagonal per a Tothom va organitzar un acte de reivindicació de la unió dels tramvies amb les mateixes característiques però més gran i en ple centre de la ciutat. La PTP ja havia recorregut a una performance similar el 2007 per reclamar un carril bus a l’entrada de Barcelona per la B-23.

Fora d’Europa, van fer servir el recurs visual els ecologistes urbans d’Urban Ambassadors el 2010 a Iowa, als Estats Units, els defensors de la bicicleta a Austràlia, que la tenen com a divisa al web, els promotors quebequesos d’Accès Transport Viable i una consultoria de Seattle, als Estats Units, que l’ha convertit en infografia mural.

Us en deixem una versió en forma de GIF animat per a xarxes socials (un format que no existia a la Barcelona del 1965, però sí la idea de fons) :

Public transit VS gridlock
Darrera modificació
30.08.2018
Tema
Història
  • ConceptesComunicacióHistòricMobilitatInstitucionsTMBLlocsBarcelonaDe tot arreuAnys2018
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Myke Towers al Palau Sant Jordi

Transport
Presentació de la línia X3. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB posa avui en servei la nova línia de bus exprés X3 entre l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona

Transport
La presidenta de TMB, Laia Bonet, durant la presentació de la sala de simuladors. /Foto: Pep Herrero (TMB)

TMB obrirà la sala de simuladors de conducció a la ciutadania amb motiu dels actes de celebració del centenari de metro

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons