Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
10.06.2020
Redacció

Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys

Imatge
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
< >Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB

No siempre fue la misma hora en Barcelona y en Madrid. @verne cuenta cómo los trenes unificaron los horarios https://t.co/aF5Z9o5zfa

— EL PAÍS (@el_pais) February 16, 2017
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

Una estació ferroviària ha de tenir un rellotge. Pot ser analògic, de manetes, o bé digital, com els que estan integrats als panells lluminosos de les andanes del metro de Barcelona. A banda del servei que fan, els rellotges ens recorden que va ser gràcies als trens que a Espanya es va adoptar una única hora oficial, l'any 1900.

En l'article que compartim, el suplement Verne d'El País recorda que al segle XIX cada localitat posava els rellotges en hora segons el seu meridià. Quan a Barcelona eren les 12 del migdia resulta que a Madrid eren més o menys les 11.30. Va ser el ferrocarril el que va obligar a unificar els horaris, per organitzar el trànsit i saber exactament a quina hora sortia el tren i a quina hora arribava. El decret es va aprovar el juliol del 1900, i encara es va haver de complementar més tard amb la solució de restar una hora a les illes Canàries. El 1940 vam deixar el fus horari de Greenwich per igualar-nos amb el centre d'Europa.

L'empresa estatal Renfe amplia al seu blog els detalls de com es va gestar la unificació horària i el paper que hi va tenir l'empresa MZA que dirigia el català Eduard Maristany.

Darrera modificació
10.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery
Imatge
Logo del Gran Metropolitano de Barcelona / Arxiu TMB

La creació del Gran Metro de Barcelona

Història
Imatge
AAC Cristina Vazquez durant el programa emès el passat 22 de gener. /Foto: La Xarxa

La xarxa centenària de metro, protagonista al programa 'Via 15'

Història
Third-party content

Últimes notícies

Imatge d'una edició anterior del festival / Foto: Web Primavera Sound

Transport públic per al festival Primavera Sound 2025

Transport
Usuaris esperant el tren a l'andana de l'estació d'Unviersitat de la L1 de metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

El metro i el bus de Barcelona registren el mes de maig amb més passatge de la seva història

Empresa
Imatge
Als extrems, el conseller delegat de TMB, Xavier Flores, i la directora d'administració i finances de TMB, Lola Bravo; acompanyats de representants insulars i del Metro de Tenerife al 30ens Comitès Tècnics ALAMYS / Foto: ALAMYS

Destacada presència de TMB en la 30 edició dels Comitès Tècnics d'ALAMYS

Empresa
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Chayanne al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons