Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
10.06.2020
Redacció

Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys

Imatge
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
< >Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB

No siempre fue la misma hora en Barcelona y en Madrid. @verne cuenta cómo los trenes unificaron los horarios https://t.co/aF5Z9o5zfa

— EL PAÍS (@el_pais) February 16, 2017
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

Una estació ferroviària ha de tenir un rellotge. Pot ser analògic, de manetes, o bé digital, com els que estan integrats als panells lluminosos de les andanes del metro de Barcelona. A banda del servei que fan, els rellotges ens recorden que va ser gràcies als trens que a Espanya es va adoptar una única hora oficial, l'any 1900.

En l'article que compartim, el suplement Verne d'El País recorda que al segle XIX cada localitat posava els rellotges en hora segons el seu meridià. Quan a Barcelona eren les 12 del migdia resulta que a Madrid eren més o menys les 11.30. Va ser el ferrocarril el que va obligar a unificar els horaris, per organitzar el trànsit i saber exactament a quina hora sortia el tren i a quina hora arribava. El decret es va aprovar el juliol del 1900, i encara es va haver de complementar més tard amb la solució de restar una hora a les illes Canàries. El 1940 vam deixar el fus horari de Greenwich per igualar-nos amb el centre d'Europa.

L'empresa estatal Renfe amplia al seu blog els detalls de com es va gestar la unificació horària i el paper que hi va tenir l'empresa MZA que dirigia el català Eduard Maristany.

Darrera modificació
10.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Metro engalanat per a la inauguració de la línia 2 / Arxiu TMB

30 anys de la posada en marxa de la innovadora línia 2 de metro

Història
Imatge
Tren sèrie 1000 de color blau i blanc en un taller de metro, als anys 70 / Foto: Arxiu Fundació TMB

L'evolució dels colors dels trens del metro: del negre i grana al blanc i vermell, passant pel blau i el crema

Història
Imatge
Composició feta a partir de diversos plànols del metro de Barcelona / Disseny: TMB

L’evolució dels plànols de la xarxa del metro de Barcelona al llarg dels seus cent anys d’història

Història
Imatge
Imatge d'aquesta iniciativa / Disseny: TMB

Posa a prova els teus coneixements del Centenari de la xarxa del Metro i guanya premis

Història

Últimes notícies

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 d’octubre (Barça – Girona)

Transport
Ja han arribat els primers trens històrics restaurats pel Centenari del metro a La Farinera / Foto:  Pep Herrero (TMB)

L’exposició de trens històrics restaurats pel Centenari del metro obrirà al públic la setmana del 10 de novembre

Transport
Imatge
Mostra de les noves pantalles d'informació al metro. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Possibles alteracions en els serveis de metro i bus amb motiu de la vaga general del 15 d'octubre

Transport
Imatge
Render del futur vestíbul singular que connectarà el DHub i l'estació de metro de Glòries / Foto: Ajuntament de Barcelona

Aprovat el projecte del nou vestíbul que connectarà l'estació de Glòries amb el DHub

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons