Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
10.06.2020
Redacció

Com els trens van ser decisius per unificar l'hora oficial a Espanya, fa 120 anys

Imatge
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
< >Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB
Rellotge del vestíbul de La Sagrera de les línies 9 i 10 de metro / Foto: Arxiu TMB

No siempre fue la misma hora en Barcelona y en Madrid. @verne cuenta cómo los trenes unificaron los horarios https://t.co/aF5Z9o5zfa

— EL PAÍS (@el_pais) February 16, 2017
Vist a la xarxa
Veure el contingut original

Una estació ferroviària ha de tenir un rellotge. Pot ser analògic, de manetes, o bé digital, com els que estan integrats als panells lluminosos de les andanes del metro de Barcelona. A banda del servei que fan, els rellotges ens recorden que va ser gràcies als trens que a Espanya es va adoptar una única hora oficial, l'any 1900.

En l'article que compartim, el suplement Verne d'El País recorda que al segle XIX cada localitat posava els rellotges en hora segons el seu meridià. Quan a Barcelona eren les 12 del migdia resulta que a Madrid eren més o menys les 11.30. Va ser el ferrocarril el que va obligar a unificar els horaris, per organitzar el trànsit i saber exactament a quina hora sortia el tren i a quina hora arribava. El decret es va aprovar el juliol del 1900, i encara es va haver de complementar més tard amb la solució de restar una hora a les illes Canàries. El 1940 vam deixar el fus horari de Greenwich per igualar-nos amb el centre d'Europa.

L'empresa estatal Renfe amplia al seu blog els detalls de com es va gestar la unificació horària i el paper que hi va tenir l'empresa MZA que dirigia el català Eduard Maristany.

Darrera modificació
10.06.2020
Tema
Història
  • ConceptesCuriositatsHistòricAnys2020
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Obres de construcció de l'estació Liceu / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

100 anys de l’obertura de l’estació de Liceu

Història
Imatge
Treballadors a les obres d'excavació del túnel de la línia Transversal / Foto: Arxiu TMB

La història del metro cobra vida en un emotiu vídeo fet amb intel·ligència artificial

Història
Imatge
L'accés de l'estació Fontana en una imatge dels anys 60 / Foto Brangulí (Arxiu Fundació TMB)

Fontana, una estació centenària

Història
Imatge
Gran Metropolitano de Barcelona 1923 / Font: Arxiu TMB

La història del metro de Barcelona a través del seus logos

Història
Gallery

Últimes notícies

Esplanada anella Palau Sant Jordi / Font: BSM

Transport públic per al concert de Juan Luis Guerra al Palau Sant Jordi

Transport
Imatge
El nou model Volvo BZL elèctric a la cotxera de Triangle / Foto: Edu Pedrocchi

TMB prova un nou bus elèctric del fabricant Volvo

Transport
Noves pantalles d'informació a l'usuari de metro. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

Totes les estacions de metro de Barcelona ja tenen les noves pantalles digitals d’informació a l’usuari

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per als concerts de Rauw Alejandro al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons