Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Història
  3. ATM, vint anys treballant per la integració del transport públic
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
20.03.2017
Gustau Lamadrid

ATM, vint anys treballant per la integració del transport públic

Imatge
El metro, un dels mitjans del sistema integrat de transport públic / Arxiu TMB
El metro, un dels mitjans del sistema integrat de transport públic / Arxiu TMB

El metro, un dels mitjans del sistema integrat de transport públic / Arxiu TMB

El metro, un dels mitjans del sistema integrat de transport públic / Arxiu TMB

El 19 de març del 1997 naixia una entitat creada per coordinar i planificar el transport públic a la regió metropolitana de Barcelona, negociar les subvencions amb l'Administració central i avançar en la plena integració tarifària.

La constitució oficial de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM), ara fa 20 anys, obria una nova etapa en el transport públic de Barcelona i el seu entorn metropolità. L'ATM es va configurar com un consorci interadministratiu de caràcter voluntari, al qual es podien adherir totes les administracions titulars de serveis públics de transport col·lectiu, individualment o mitjançant entitats que les agrupin i les representin, sempre que pertanyin a l'àmbit format per les comarques de l'Alt Penedès, el Baix Llobregat, el Barcelonès, el Garraf, el Maresme, el Vallès Occidental i el Vallès Oriental.

Actualment, les administracions consorciades són la Generalitat de Catalunya (51%) i les administracions locals (49%), que són l'Ajuntament de Barcelona, l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i l'Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU). Cal destacar la presència de representants de l'Administració general de l'Estat (AGE) en els òrgans de govern de l'ATM, en qualitat d'observadors.

La seva finalitat era, i és encara, articular la cooperació entre les administracions públiques titulars dels serveis i de les infraestructures del transport públic col·lectiu de l'àrea de Barcelona que en formen part, així com la col·laboració amb les administracions que, com ara l'Administració de l'Estat, hi estan compromeses des d'un punt de vista financer o que són titulars de serveis propis o no traspassats.

La T-Mobilitat, el nou repte integrador de la mobilitat

Un dels objectius principals de l'ATM era aconseguir una integració tarifària dels diferents mitjans de transport públic existents a la regió metropolitana, fita que no arribaria fins l'any 2001. Gràcies a la integració, l'usuari pot, amb un mateix bitllet o títol i pagant un sol viatge, realitzar un trajecte amb diferents transbordaments entre aquests mitjans, dins de la mateixa zona metropolitana i durant un límit de temps que depèn de les zones travessades. 

No obstant això, d'aquí a poc temps canviarà radicalment la manera com els usuaris fan servir el transport públic. Primer a Barcelona i més tard a tot Catalunya s'imposarà una nova targeta de transport, anomenada T- Mobilitat, que funcionarà d'acord amb la mobilitat real de cada ciutadà, sense necessitat de recórrer a títols de transport múltiples.

El nou sistema permetrà en el futur calcular el preu del transport públic de manera personalitzada. És a dir, cada usuari pagarà en funció de les seves rutines de transport, dels quilòmetres recorreguts i de la freqüència amb què faci servir el transport públic. A la tardor del 2018 està previst començar la implantació al conjunt de l'ATM de Barcelona i, a la tardor del 2019, s'iniciarà el desplegament a tot Catalunya, segons van explicar els màxims responsables del consorci en la presentació que en van fer al Congrés de Mòbils.

La T-Mobilitat serà una targeta unipersonal que substituirà gradualment tota la gamma actual de títols de transport. La simplificació afectarà també el sistema actual de les zones tarifàries, que deixarà d'aplicar-se tal com es fa ara. El nou sistema permetrà també aplicar bonificacions als usuaris que facin servir el transport públic amb més freqüència i permetrà abaixar preus per desincentivar l'ús de vehicles privats en cas d'episodis de contaminació atmosfèrica.

Imatge
Media Name: 20141212_atm.jpg_563982602.jpg

Títols integrats en el suport magnètic actual / Foto: TMB

Darrera modificació
17.03.2022
Tema
Història
  • Altres temesInnovacióTransportConceptesHistòricInnovacióTarifesTicketingInstitucionsATM
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
Imatge d’un tramvia de tracció animal com els que van inaugurar la primera línia de tramvies de Barcelona el 27 de juny de 1872

150 aniversari del primer tramvia de Barcelona

Història
Imatge
Empleats de la CGA davant un autobús Tilling Stevens / Foto: Arxiu Fundació TMB

La CGA, l’avantpassat de Transports de Barcelona, naixia fa 100 anys

Història
Imatge
Rètol de l'estació de Correus sota un fluorescent el 1959 / Foto: Arxiu TMB

Correus: cinquanta anys del tancament de l'estació (i de l'inici de la llegenda)

Història
Imatge
Un tramvia PCC Washington circulant per la línia 29 / Foto: Arxiu TMB

El doble aniversari dels tramvies americans PCC Washington a Barcelona

Història

Últimes notícies

Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Alicia Keys al Palau Sant Jordi

Transport
Laia Bonet durant l'acte Orgull per la diversitat. /Foto: PEP HERRERO (TMB)

TMB dona suport al Dia de l’Orgull LGTBI en un acte amb l’Observatori contra l’Homofòbia

Empresa
Imatge
Accés a l'estació d'Universitat amb el vinilat de la campanya Contra la soledat, reconnectem / Foto: Ajuntament de Barcelona

TMB col·labora amb la campanya municipal 'Contra la soledat, reconnectem'

Societat
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert de Camilo al Palau Sant Jordi

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 71 68
93 298 73 83  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons