Header Top menu
La UITP, a favor de la mascareta per recuperar la confiança en el transport públic
Segona carta oberta a les autoritats europees perquè comptin amb els modes sostenibles en la fase de desescalada de l'emergència sanitària.
La Unió Internacional del Transport Públic (UITP) ha fet pública aquesta setmana una nova carta oberta adreçada als màxims dirigents europeus en què proposa preveure i consensuar les condicions perquè els mitjans col·lectius de transport participin en la represa d'activitat quan es vagin aixecant les mesures de confinament. Entre les mesures possibles a adoptar, destaca l'ús de mascaretes higièniques per part dels usuaris, junt amb la definició de distàncies de seguretat, el control dels accessos i la presa de temperatura. En tot cas, la responsabilitat de fer-les complir “ha de correspondre a les autoritats públiques”, subratlla la missiva.
Com en l'anterior ocasió, de la qual ens vam fer ressò dies enrere, la UITP s'ha adreçat a la presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen; al president del Consell Europeu, Charles Michel, i al president del Parlament Europeu, David Maria Sassoli, per detallar els que considera grans reptes del moment: la represa progressiva dels serveis, la conveniència de preservar els sistemes de transport urbà i la necessitat de reforçar els objectius del Pacte Verd Europeu.
Sortir més forts de la crisi
"Tot l'ecosistema del sector haurà de lluitar per sobreviure a aquesta crisi, per reconstruir la confiança en el transport públic durant el període post-Covid-19 i, en definitiva, per sortir més forts d'aquesta crisi", diu la carta. "Els sistemes de transport públic són vitals per a la recuperació econòmica i per mantenir el Pacte Verd i l'agenda del canvi climàtic", afirma.
Entre els temes específics que es proposa abordar als responsables polítics de la UE hi ha el funcionament segur dels serveis un cop s'hagi vençut la pitjor crisi de salut pública. En aquest sentit, s'apunta l'ús de mascaretes com una mesura que pot ser decisiva per guanyar confiança i fer viables els sistemes de transport col·lectiu, pel fet de reduir la distància de seguretat. També es fa èmfasi en la gestió de la demanda, per rebaixar els pics, i la necessitat de donar continuïtat a la protecció dels treballadors més enllà de la fase de confinament.
Impuls de fons estructurals per valor de 52 milions d'euros
En matèria de finances, la UITP, de la qual forma part TMB, rebrà aportacions de 12 milions d'euros del Fons Europeu de Desenvolupament Regional i 40 milions d'euros del Fons de Cohesió de la UE per constituir "paquets garantits nominals per a la inversió en el transport global" dins del pressupost del Marc plurianual de finançament 2021-27.
La UITP també busca que la UE adopti un paper actiu per convèncer les poblacions potencialment vacil·lants per tornar al transport públic, la imatge del qual s'ha "deteriorat" a causa de la crisi. "La promoció del transport públic hauria de ser una prioritat en les estratègies de comunicació de totes les institucions europees". Per tant, la UITP suggereix que abans de finalitzar el mandat actual de la Comissió Europea, es dediqui un any europeu a la mobilitat urbana sostenible”, conclou la carta.
Es pot consultar la literalitat de la carta original (en anglès) al web de la UITP.