Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Cultura i Oci
  3. L'arquitectura de les estacions, un tret de personalitat de la L9 Sud
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
03.03.2016
Oriol Pàmies

L'arquitectura de les estacions, un tret de personalitat de la L9 Sud

Imatge
Estació de Zona Universitària, obra de l'arquitecta Carme Pinós / Foto: Pep Herrero
Estació de Zona Universitària, obra de l'arquitecta Carme Pinós / Foto: Pep Herrero
< >Estació de Zona Universitària, obra de l'arquitecta Carme Pinós / Foto: Pep Herrero
Estació de Zona Universitària, obra de l'arquitecta Carme Pinós / Foto: Pep Herrero

Un metro és més que una infraestructura de transport, també és un espai públic que pot ser modelat i dissenyat amb determinats materials i criteris estètics, per transmetre sensacions als viatgers.

D'uns anys ençà el metro de Barcelona incorpora estacions d'autor: ha estat una opció de la Generalitat, com a promotor i constructor de les infraestructures de transport, encarregar a arquitectes de renom  el disseny de les estacions de les noves línies i les prolongacions de les existents. L'objectiu d'aquesta política és construir espais "modèlics, funcionals, fàcils de mantenir i alhora amb una personalitat diferenciada, que es puguin vincular amb un barri o un entorn".

En el cas de la línia 9 Sud, les 15 estacions que es van posar en servei el 12 de febrer són obra de set arquitectes o grups d'arquitectes diferents que van ser seleccionats en un concurs l'any 2008. Els coneixerem seguint l'ordre de la línia, que va del mar a la muntanya.

Ramon Sanabria (Lleida, 1950) ha projectat un gran nombre d'escoles, biblioteques, centres culturals, oficines i edificis institucionals de tota mena. A l'aeroport de Barcelona - el Prat és autor de l'edifici intermodal i de connexió entre terminals, junt amb Carlos Ferrater. Per a les estacions Aeroport T1 i Aeroport T2 la seva aposta han estat les línies sòbries i els espais diàfans, perquè els viatgers no trobin entrebancs.

Imatge
Línies rectes i tons grisos a Aeroport T1 / Foto: Pep Herrero

Línies rectes i tons grisos a Aeroport T1 / Foto: Pep Herrero (TMB)
Imatge
Espai diàfan al vestíbul d'Aeroport T2 / Foto: Pep Herrero
Espai diàfan al vestíbul d'Aeroport T2 / Foto: Pep Herrero
>Espai diàfan al vestíbul d'Aeroport T2 / Foto: Pep Herrero
Espai diàfan al vestíbul d'Aeroport T2 / Foto: Pep Herrero

 

Mas Blau, Parc Nou i Cèntric es deuen a Fermín Vázquez (Madrid, 1961), fundador de l'estudi b720 i conegut per obres singulars com el mercat dels Encants de Barcelona. Com a col·laborador la seva empremta també es pot trobar a la Torre Agbar i la Ciutat de la Justícia. La seva proposta per a les tres estacions parteix de l'estructura de columnes per crear una seqüència que ajuda a percebre el moviment i la velocitat des dels trens. Els revestiments de terratzo, de colors diferents en cadascuna, les converteixen en elements sòlids i diferenciats.

 

Imatge
Tons verds en els revestiments de les columnes de Mas Blau / Foto: Pep Herrero​
Tons verds en els revestiments de les columnes de Mas Blau / Foto: Pep Herrero​
>Tons verds en els revestiments de les columnes de Mas Blau / Foto: Pep Herrero​
Tons verds en els revestiments de les columnes de Mas Blau / Foto: Pep Herrero​
Imatge
Andana, escala fixa i escala mecànica de l'estació Parc Nou / Foto: Pep Herrero
Andana, escala fixa i escala mecànica de l'estació Parc Nou / Foto: Pep Herrero
>Andana, escala fixa i escala mecànica de l'estació Parc Nou / Foto: Pep Herrero
Andana, escala fixa i escala mecànica de l'estació Parc Nou / Foto: Pep Herrero/small>
Imatge
Vestíbul de l'estació Cèntric / Foto: Pep Herrero
Vestíbul de l'estació Cèntric / Foto: Pep Herrero
>Vestíbul de l'estació Cèntric / Foto: Pep Herrero

Vestíbul de l'estació Cèntric / Foto: Pep Herrero

 

Joan Forgas i Dolors Ylla-Català són els autors del següent grup, format per El Prat Estació i Les Moreres. La proposta per a aquestes estacions parteix del reconeixement del caràcter subterrani i mineral del lloc, amb una certa evocació dels estrats geològics que apareixen en excavar el subsòl, i posant especial cura en la claredat d’organització de les circulacions dels usuaris. La llum, tant natural com artificial, és utilitzada per orientar l’usuari a través de lluernes i panells retroil·luminats. Un detall: el groc i el vermell dels panells estan compostos amb retalls de fotografies d’edificis del Prat, i els blaus i verds amb detalls de la natura del delta del Llobregat.

Imatge
Lluminositat i espais funcionals en l'interiorisme d'El Prat Estació / Foto: TMB​
Lluminositat i espais funcionals en l'interiorisme d'El Prat Estació / Foto: TMB​
>Lluminositat i espais funcionals en l'interiorisme d'El Prat Estació / Foto: TMB​

Lluminositat i espais funcionals en l'interiorisme d'El Prat Estació / Foto: TMB​

Imatge
Andana de l'estació Les Moreres / Foto: Pep Herrero
Andana de l'estació Les Moreres / Foto: Pep Herrero
>Andana de l'estació Les Moreres / Foto: Pep Herrero

Andana de l'estació Les Moreres / Foto: Pep Herrero

 

Les estacions de Mercabarna, Parc Logístic i Europa / Fira es distingeixen per l'estètica industrial dels acabats de formigó vist. Són el tret característic escollit per l'equip de Jordi Garcés, arquitecte que s'ha prodigat sobretot en els projectes de museus (Museu de la Ciència, ampliació del Museu Picasso). El brutalisme, com s'anomena el corrent arquitectònic partidari de deixar el formigó a la vista (béton brut en francès), permet copsar la magnitud i la complexitat de l'obra d'infraestructura.

Imatge
L'estètica industrial domina els espais de l'estació Mercabarna / Foto: Pep Herrero​
L'estètica industrial domina els espais de l'estació Mercabarna / Foto: Pep Herrero​
>L'estètica industrial domina els espais de l'estació Mercabarna / Foto: Pep Herrero​

L'estètica industrial domina els espais de l'estació Mercabarna / Foto: Pep Herrero​

Imatge
El formigó vist distintiu de l'arquitectura de Parc Logístic / Foto: Pep Herrero​
El formigó vist distintiu de l'arquitectura de Parc Logístic / Foto: Pep Herrero​
>El formigó vist distintiu de l'arquitectura de Parc Logístic / Foto: Pep Herrero​

El formigó vist distintiu de l'arquitectura de Parc Logístic / Foto: Pep Herrero​

Imatge
Escala de connexió entre vestíbul i andana a Europa Fira / Foto: Pep Herrero
Escala de connexió entre vestíbul i andana a Europa Fira / Foto: Pep Herrero
>Escala de connexió entre vestíbul i andana a Europa Fira / Foto: Pep Herrero

Escala de connexió entre vestíbul i andana a Europa Fira / Foto: Pep Herrero

Capítol a banda mereix l'estació de Fira, en què el japonès Toyo Ito ha imaginat un joc de formes arrodonides, a vegades descrites com a amebes gegants, realitzades en ceràmica de tons blaus i blancs. A més, a les parets hi ha serigrafiades imatges de moments de la història de l'Hospitalet de Llobregat dels segles XIX, XX i XXI. En conjunt l'estació destaca per l'extraordinària amplitud dels espais: per això el vestíbul va ser escollit com a escenari de l'acte d'inauguració de la L9 Sud, i anteriorment, el 20 de gener, l'alcaldessa de l'Hospitalet, Núria Marín, hi havia fet la seva conferència anual sobre els projectes estratègics de ciutat.

Imatge
El disseny de Toyo Ito personalitza l'estació Fira / Foto: Pep Herrero
El disseny de Toyo Ito personalitza l'estació Fira / Foto: Pep Herrero
>El disseny de Toyo Ito personalitza l'estació Fira / Foto: Pep Herrero

El disseny de Toyo Ito personalitza l'estació Fira / Foto: Pep Herrero

 

L'estudi de Manuel Ruisánchez és l'autor d'un altre grup de tres estacions: Can Tries / Gornal, Torrassa i Collblanc. Tenen en comú que són estacions del tipus pou, construïdes com un cilindre vertical que en el subsòl encaixa amb el cilindre horitzontal del túnel, dins del qual s'allotgen les andanes. L'arquitecte, guanyador del premi FAD i finalista diverses vegades, els ha donat un tracte sobri, d'equipament públic de primer ordre.

Imatge
nterior del pou d'accés a l'estació de Can Tries / Gornal / Foto: Pep Herrero
nterior del pou d'accés a l'estació de Can Tries / Gornal / Foto: Pep Herrero
>nterior del pou d'accés a l'estació de Can Tries / Gornal / Foto: Pep Herrero

Interior del pou d'accés a l'estació de Can Tries / Gornal / Foto: Pep Herrero

Imatge
Interior de l'estació Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero
Interior de l'estació Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero
>Interior de l'estació Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero

Interior de l'estació Torrassa de la línia 9 Sud / Foto: Pep Herrero

Imatge
Superfícies de vidre i acer al pou d'accés de Collblanc / Foto: Pep Herrero
Superfícies de vidre i acer al pou d'accés de Collblanc / Foto: Pep Herrero
>Superfícies de vidre i acer al pou d'accés de Collblanc / Foto: Pep Herrero

Superfícies de vidre i acer al pou d'accés de Collblanc / Foto: Pep Herrero

Finalment, l'estació de Zona Universitària és obra de Carme Pinós, que ha escollit un gran llum de sostre, de color blanc, per ressaltar la forma cilíndrica del vestíbul i el pou d'ascensors que connecta amb el nivell d'andanes. L'arquitecta explica el sentit del seu projecte en el vídeo del diari Ara que inserim més avall.

Imatge
L'espectacular llum circular que corona el vestíbul de Zona Universitària / Foto: Pep Herrero
L'espectacular llum circular que corona el vestíbul de Zona Universitària / Foto: Pep Herrero
>L'espectacular llum circular que corona el vestíbul de Zona Universitària / Foto: Pep Herrero

L'espectacular llum circular que corona el vestíbul de Zona Universitària / Foto: Pep Herrero

Darrera modificació
24.05.2022
Tema
Cultura i Oci
  • ConceptesCulturalInfraestructuraEstacióInstitucionsGeneralitatLlocsAeroport T1Aeroport T2Can Tries / GornalCèntricCollblancEl Prat EstacióEuropa / FiraFiraLes MoreresMas BlauMercabarnaParc LogísticParc NouTorrassaZona UniversitàriaServeiL9MetroAnys2016
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Cartell de l'edició 2025 de La Nit dels Museus / Imatge: Ajuntament de Barcelona

TMB reforça el servei per a la Nit dels Museus 2025 i celebrarà una ‘jam session’ a l’estació de Diagonal

Cultura i Oci
Imatge
L'andana de l'estació de Passeig de Gràcia va viatjar als anys 20 el dia del 100 aniversari del Metro / Foto: Pep Herrero (TMB)

'El viatge al passat' de Passeig de Gràcia L3 amb motiu del Centenari, finalista a un premi

Cultura i Oci
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge
Moment de la visita institucional a l'exposició 'Maria Canals, un Concurs amb ànima' a l'Espai Mercè Sala / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Exposició commemorativa al metro dedicada al Concurs Internacional de piano Maria Canals

Cultura i Oci

Últimes notícies

El bus turístic amb els jugadors del Barça cap a la plaça de les Drassanes / Foto: Twitter Canal Barça

Recomanacions de transport públic per a la celebració del títol de Lliga del Barça

Transport
Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per al 18 de maig (Barça – Vila-real)

Transport
Imatge
Pàgina mes de maig amb el metro de Barcelona com a protagonista / Font: Boris Kogut

El metro de Barcelona protagonitza el mes de maig d'un calendari dedicat als metros del món

Transport
Imatge
El primer 2100 reformat a l'estació d'Urquinaona / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Nou impuls per adaptar l'intercanviador de l'estació de metro d'Urquinaona

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons