Header Top menu
Comença el compte enrere perquè l'històric Tilling Stevens torni als carrers de Barcelona
El xassís i la carrosseria del singular autobús de la Fundació TMB van sortir ahir cap al taller de desamiantatge, pas previ del procés de restauració.
La Fundació TMB va lliurar ahir a l'empresa de restauració els components de l'emblemàtic autobús Tilling Stevens, un vehicle altament significatiu del patrimoni cultural i històric de Barcelona, que serà recuperat amb vista al centenari de la implantació definitiva del servei d'autobús a la ciutat, que s'esdevindrà el 2022.
El primer pas del procés de rehabilitació integral serà la supressió dels materials amb contingut d'amiant, d'acord amb un pla de treball validat per les autoritats i executat per una empresa acreditada. Tot seguit començarà pròpiament la restauració, que durà a terme l'empresa Consman amb la previsió que duri menys d'un any.
Com vam explicar al gener, la Fundació TMB disposa del vehicle en dues parts separades, el xassís i la carrosseria. Té el motor original en bon estat i conserva els comandaments i altres elements funcionals de fàbrica, com ara les manetes i els retrovisors. La feina de restauració consistirà a recuperar el màxim d'elements i reconstruir els que facin falta perquè l'autobús Tilling Stevens 3247 model T/S 3A, amb imperial, estigui en condicions de circular.
Un antecedent de les propulsions híbrides
El que ha marxat avui de les instal·lacions del Triangle Ferroviari data del 1924. Per tant és un dels cinc vehicles més antics dels 60 que formen la col·lecció de la Fundació TMB i l'únic Tilling Stevens que existeix a l'Estat espanyol. Entre les seves peculiaritats destaquen el motor petrol-electric (precursor de les actuals propulsions híbrides), el xassís de fusta, les rodes massisses i el fet que té el volant de conducció a la dreta.
La reconstrucció del Tilling Stevens 3247 s'emmarca en la commemoració del centenari de l'inici del servei d'autobús a Barcelona, que va tenir lloc el 1922 (després de l'experiència truncada de La Catalana, el 1906), i està previst que es pugui exhibir i participar en els actes de celebració. TMB hi invertirà 274.600 euros.
Diferents moments de l'operació de sortida dels components del vehicle
istòric / Fotos: Miguel Ángel Cuartero (TMB)