Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. En xarxa
  3. Tessalònica posa en marxa el segon sistema de metro subterrani de Grècia
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
07.04.2025
Redacció

Tessalònica posa en marxa el segon sistema de metro subterrani de Grècia

Imatge
Metro de Tessàlonica. /Foto: THEMA (Tessalonik Metro Automatic)
Metro de Tessàlonica. /Foto: THEMA (Tessalonik Metro Automatic)
< >Metro de Tessàlonica. /Foto: THEMA (Tessalonik Metro Automatic)

La primera fase ja operativa té una extensió de 9,6 quilòmetres i travessa la ciutat de nord a sud al llarg de 13 estacions

Des de finals de 2024 els ciutadans i visitants de la segona ciutat més poblada de Grècia, Tessalònica, ja disposen d’un servei de metro operatiu. El nou sistema de transport subterrani és també el segon que es posa en marxa al país, després del que ja funciona a la seva capital, Atenes. En el cas de Tessalònica, la gestió de la infraestructura va ser atorgada al conglomerat format per l’ATM de Milà i la consultora francesa d’enginyeria, EGIS. 

El metro de Tessalònica està completament automatitzat i en aquesta primera fase ja oberta al públic compta amb 1 línia i 13 estacions repartides al llarg dels seus 9,6 quilòmetres. El traçat neix al vessant nord-oest de la ciutat, al costat de l’edifici de l’Organització de Ferrocarrils Hel·lènics. La línia travessa les zones principals de la ciutat, passant per sota dels principals punts clau i enllaçant amb la zona sud-est de la mateixa gràcies a l’estació de “Nea Elvetia”. Hi ha prevista una ampliació d’aquest traçat, que prolongarà el recorregut amb 5 estacions més i 4,6 quilòmetres de vies. Aquesta prolongació preveu estar llesta al segon semestre de 2025 i estendrà la línia 1 fins a la zona de Kalamaria, al sud de Tessalònica. 

Totalment accessible 

La nova infraestructura s’ha dissenyat pensant en l’accessibilitat i disposa d’escales mecàniques, ascensors i un accés adaptat als trens a totes les seves estacions. També compta amb un ampli sistema de videovigilància a tota la xarxa i completa l’estructura amb una tecnologia de primer nivell. 

El metro de Tessalònica disposa de la cotxera principal a la zona de Pylea, des d’on a banda d’emmagatzemar el material rodant, s’hi fan les tasques de manteniment i reparacions. El centre de control d'operacions també es troba en aquest mateix dipòsit, que actua a tots els efectes com a "cervell" de la xarxa.

Els 18 trens que per ara formen part de la línia 1 (32 quan es posi en marxa el nou tram) han estat acoblats a la fàbrica d’Hitachi Rail a Itàlia. Estan formats per 4 vagons amb una longitud d’uns 51 metres i tenen capacitat per 450 passatgers. Cal tenir en compte que la mateixa Hitachi Rail ha estat l’encarregada d’implementar també el sistema de control dels combois basat en comunicacions (CBTC), que permet l’automatització completa del sistema. 

Imatge
Metro de Tessàlonica. /Foto: THEMA (Tessalonik Metro Automatic)

 

Un repte arqueològic

La finalització de la línia 1 del metro de Tessalònica ha estat subjecta a les nombroses troballes arqueològiques que han aparegut durant les prospeccions. Inicialment concebut el 1986, la fase de construcció va iniciar-se el 2003 destapant milers de tresors de gran valor històric. Tot i que el projecte va estar a punt d’abandonar-se el 2013, el 2015 es va arribar a un acord per fer els túnels a una major profunditat, preservant així alguns dels descobriments. Així, el metro passa al costat d’antigues vies de drenatge, canals d’abastiment d’aigua o mosaics que recorden la mil·lenària història d’aquest enclavament portuari. Moltes de les fins a 300.000 restes arqueològiques, s’exposen a diverses estacions de la línia 1 oferint un impactant contrast entre el patrimoni històric i les infraestructures més modernes. 

Imatge
Metro de Tessàlonica. /Foto: THEMA (Tessalonik Metro Automatic)
Darrera modificació
07.04.2025
Tema
En xarxa
  • Altres temesHistòriaConceptesMetro automàticInstitucionsAltres operadorsAnys2025
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Imatge
La Susana Álvarez (esquerra) i l'Ana Ferrer (dreta), en un moment de l'entrevista en una sala de la seu de TMB a Sagrera / Foto: TMB

Dues empleades de metro, protagonistes al programa 'Les dones i els dies' de Catalunya Ràdio

En xarxa
Third-party content
Imatge
L'empleada de Metro, Esther Marín, al vestíbul de l'estació de Paral·lel L2 / Foto: El Periódico

Esther Marín, agent d'atenció al client a l'L2, explica a El Periódico la seva vivència durant l'apagada

En xarxa
Third-party content
Imatge
Gravació del programa Pàgina 2 al Telefèric. /Foto: TMB

El programa 'Pàgina 2' puja al telefèric per escenificar el primer llibre de Fer Rivas

En xarxa
Third-party content
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content

Últimes notícies

Imatge mural rotonda del transport / Foto: Pep Herrero (TMB)

‘La rotonda dels transports’ de Plaça Catalunya s’ha restaurat pel centenari del metro de Barcelona

Cultura i Oci
Vista de l'estadi Olímpic Lluís Companys a Montjuïc / Foto: BSM

Transport públic per al concert dels Guns N’ Roses a l’Estadi Olímpic Lluís Companys

Transport
Palau Sant Jordi / BSM

Transport públic per al concert d’Erreway al Palau Sant Jordi

Transport
Autobús de la línia D20 en direcció a Ernest Lluch / Foto: TMB

TMB reforçarà les línies de bus V29 i D20 durant l’estiu al tram de les platges

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons