Header Top menu
Una nova línia de metro automàtica per unir la ciutat de Milà amb l’aeroport de Linate
La M4 s’inaugura amb un primer tram de 5,7 quilòmetres que cobreix 6 estacions i compta amb trens Hitachi de la sèrie 4400 amb capacitat per fins a 600 usuaris
L’operador dels serveis del transport públic de Milà i la seva àrea metropolitana, ATM (Azienda Trasporti Milanesi), va posar en marxa el passat 26 de novembre el primer tram de la nova línia automàtica de metro anomenada M4, que consta de 5,7 quilòmetres de llargada i ja té 6 estacions plenament operatives. El traçat total de la infraestructura, un cop finalitzada, unirà l’aeroport de Linate, a l’est de la capital llombarda, amb l’estació de trens de San Cristoforo, a la zona sud-oest d'aquesta, travessant Milà gràcies als seus 15 quilòmetres d’allargada i al total de 21 estacions previstes.
El recorregut inaugurat encara no té correspondència amb la resta de la xarxa de metro de Milà, ja que per ara només connecta l’aeroport de Linate amb la plaça Dateo. El juny del 2023, però, es posarà en marxa el segon tram del traçat que permetrà acostar-se fins a l’estació de San Babila per connectar amb la línia M1. D'aquesta manera la nova infraestructura s'integrarà totalment a la xarxa de transport llombarda. La línia M4 preveu estar operativa en tot el seu traçat l'octubre del 2024. Un cop finalitzada preveu transportar uns 86 milions de passatgers l'any, amb una freqüència en hora punta de 90 segons.
Trens amb capacitat per 600 viatgers
La nova línia M4 és automàtica i el material rodant prové de la subsidiària d’Hitachi Rail a Itàlia, amb seu a Gènova. Hi operaran 47 trens de 4 vagons, amb una longitud de 50 metres cadascun i una capacitat de 600 viatgers. Els combois formen part de la sèrie 4400 del fabricant i tindran una velocitat màxima de 80 km/hora.
La M4 és la segona línia automàtica de Milà, que des del 2013 ja compta amb la M5, un traçat completament finalitzat i operatiu que connecta Bignami, al nord de la ciutat, amb l’estadi de San Siro.
Un traçat amb dificultats
La construcció de la nova M4 ha estat un repte des del punt de vista de l’enginyeria. I és que el traçat travessa pel subsol de diferents edificis de gran valor històric i artístic de la ciutat de Milà, com l’esglesia Valdense, el cementiri de la basílica de Sant Ambrogio o les anomenades columnes de San Lorenzo. Així, després de diversos estudis, els túnels de la M4 es van haver de construir a una profunditat superior als estàndards de la indústria i s’hi van haver de posar en marxa diverses intervencions per assegurar la preservació dels diferents elements històrics. Fins i tot, l’actuació va comportar el desplaçament d’alguns monuments com la columna Verziere o la muralla medieval de la via Francesco Sforza. Durant les excavacions, a més, han aparegut troballes de gran valor històric com la necròpolis situada molt a prop de l’església de Sant Ambrogio, i que conté nombroses descobertes de l’època romana.
- Altres temesTransportConceptesTecnologiaInstitucionsAltres operadorsAnys2022