Header Top menu
Les xarxes de transport públic de TMB, a punt per a l'inici del nou curs escolar 2012-2013
Les xarxes de metro i autobusos de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) estan a punt per a l’inici del curs escolar 2012-2013 a Catalunya, dimecres vinent, 12 de setembre. Totes dues xarxes desplegaran en hora punta la seva capacitat màxima per satisfer la demanda, que s’espera que voregi la xifra d’1,8 milions de viatges (1,2 milions al metro i 0,6 milions al bus) entre les 5 del matí i la mitjanit, en els 11 municipis metropolitans en què tenen presència.
Dimecres el metro disposarà de la seva oferta bàsica, en vigor des del 3 de setembre. Això vol dir que a l’hora punta del matí, a partir de les 7.30 h, circularan 136 trens simultàniament, amb freqüències d’entre 3 i 4 minuts segons les línies. La xarxa de metro operada per TMB consta de 8 línies, 102 quilòmetres i 139 estacions –de les quals 116 (el 83%) equipades amb ascensors–.
El funicular de Montjuïc, connectat directament a la xarxa de metro des de l'estació de Paral·lel, ofereix a més accés ràpid als equipaments docents i culturals del sector de l'avinguda de Miramar, amb freqüències de 10 minuts entre les 7.30 i les 22 h.
Manteniment realitzat a la xarxa de metro
L’agost, en què la demanda ha disminuït el 35% respecte d'un mes normal, s’ha aprofitat per fer actuacions que comporten restriccions de servei. Al tram de Badalona de la línia 2 s’hi han fet durant tres setmanes treballs de renovació de la plataforma de via, per compensar els efectes de les filtracions d'aigua arran de l’elevació del nivell freàtic. A l'estació de Fondo de la línia, a Santa Coloma de Gramenet, s'ha substituït un aparell de via, i al tram de la línia 5 entre Horta i Vall d'Hebron el Departament de Territori i Sostenibilitat hi ha fet treballs de manteniment de la infraestructura.
Prop de 900 autobusos en hora punta
Pel que fa als autobusos, dimecres entra en vigor l’oferta de tardor-hivern, semblant a la de la temporada passada. Prop de 900 vehicles circularan a l’hora punta del matí per 100 línies de la xarxa bàsica i de Bus del Barri.
Durant l'estiu s'han dut a terme treballs de preparació per a la posada en marxa de la primera fase de la nova xarxa de bus, a l'octubre, alguns dels quals tenen incidència en les línies actuals, mentre que la majoria consisteixen en redistribució de vials, canvis de sentit i habilitació de nous trams de carril reservat al transport públic.
El més significatiu és el canvi de sentit dels carrers Equador i Nicaragua, que des de mitjans de juliol fa que les línies 30 (futura V7), 43 i 78 hagin canviat el recorregut ascendent a les Corts: en comptes de pujar per Equador ara van per Nicaragua. També s'està ajustant la posició d'algunes parades, entre elles la terminal de la línia 10 (futura V21) al passeig Marítim, que precisament aquest dimecres deixarà l'emplaçament actual al carrer de Ramon Trias Fargas i es mourà uns metres, a Trelawny, per acostar-se al terminal de la futura línia diagonal D20 i facilitar l'intercanvi de passatgers entre totes dues línies de la nova xarxa.
Reorganització del servei a Montjuïc, el 20 de setembre
D'altra banda, aquest setembre tindrà lloc la reorganització de les línies d'autobús que cobreixen la muntanya de Montjuïc, per simplificar i millorar el servei. Els canvis seran efectius el dia 20, una setmana després de l'inici de curs, per donar temps a difondre'ls entre els usuaris dels centres educatius i culturals situats al parc.
L'actuació principal és la creació de la línia 150 (Pl. Espanya - Montjuïc), que circularà a intervals de 15 minuts tots els dies de la setmana (10 minuts els feiners a les hores d'entrada i sortida de les escoles), en substitució de la 193 (Parc Montjuïc), línia de circumval·lació amb intervals de 25 minuts, i de la línia "escolar" de reforç 61 (Paral·lel - Montjuïc), que ha deixat de funcionar al final del curs passat.
El mateix dia 20, la línia 50 (Montjuïc - Trinitat Nova) deixarà de fer la part de l'itinerari entre la plaça d'Espanya i la plaça de Carlos Ibáñez, a Miramar; des de la plaça d'Espanya es dirigirà per Creu Coberta cap a Collblanc, on tindrà el nou terminal. Com a actuació complementària, la línia 13 (Mercat de Sant Antoni - Can Clos) prolongarà el recorregut pel carrer del Foc i el passeig Olímpic, per connectar amb l'eix principal de la muntanya a l'avinguda de l'Estadi, per on circularà la 150.
D'altra banda, l'accés ordinari amb transport públic al Parc de Montjuïc es podrà continuar fent amb la línia 55 (Parc Montjuïc - Pl. Catalana), que connecta els principals equipaments i jardins de la muntanya amb el centre de la ciutat, i més ràpidament amb el funicular, que enllaça l'estació de metro de Paral·lel amb l'avinguda de Miramar en poc més d'un minut.