Header Top menu
Sortida nocturna en el primer metro, de 1924, testimoni de la inauguració del suburbà
TMB i la Fundació TMB han fet reviure aquesta matinada el primer metro de Barcelona, el tren històric M1-M6-M8, en un emotiu trajecte per la línia 2 entre les estacions de La Pau i Sagrada Família, en una activitat inclosa dins el projecte TMB Cultura.
Trens com aquest —que al cap dels anys van passar a formar la sèrie 300—, són els que van inaugurar, el 30 de desembre de 1924, la línia del Gran Metropolitano de Barcelona entre Lesseps i Catalunya, la primera de la ciutat i la precursora de l'actual línia 3. Van estar en funcionament durant més de 60 anys, fins a finals de 1987, quan es van retirar del servei.
Deu trens de dos cotxes per estrenar el Gran Metro
Els deu trens originals del Gran Metro —com s'anomenava popularment—, de dos cotxes cadascun, van ser construïts per la Compañía Euskalduna de Construcción y Reparación de Buques, SA, de Bilbao, entre el 1920 i el 1923, per a l'ample de via de 1.435 mil·límetres. Feien 2,52 metres d'amplada, 3,60 metres d'altura i 14,60 metres de longitud.
El 1949, per celebrar el 25è aniversari del metro de Barcelona, es va estrenar el primer enllumenat fluorescent a l'interior dels trens. Després de diverses modificacions, el 1956, arran de la fusió amb el Transversal, es van substituir els colors negre i grana del Gran Metro pels colors unificats blau i crema. A l'interior es van instal·lar seients individuals i el logotip romboïdal va substituir l'escut rodó original del Gran Metro.
L'arribada de 18 nous trens de la sèrie 3000, els anys 1986 i 1987, va determinar la retirada progressiva de la sèrie 300 i, a finals de desembre de 1987, ja no n'hi havia cap circulant a la línia 3. El comiat oficial va tenir lloc el 12 de març de 1988 en un acte al qual van assistir la presidenta de TMB d'aquella època, Mercè Sala, i l'alcalde de Barcelona d'aquell moment, Pasqual Maragall.
Per celebrar els 75 anys del metro de Barcelona, el febrer de 1999, TMB va rescatar tres cotxes d'aquesta sèrie: l’M1, l’M6 i l’M8, segons la numeració original. Es van desmuntar, netejar i reparar. També se'n va restaurar l'interior i es van tornar a pintar amb els colors originals, els mateixos que lluïen el 1924. Actualment, es conserven al Triangle Ferroviari i s'han convertit en integrants valuosíssims de la col·lecció històrica de la Fundació TMB.