Header Top menu
Presentació dels autobusos nets incorporats aquest any a la flota de TMB
Avui s’han presentat els nous autobusos híbrids (propulsats per motors elèctrics) i de gas natural comprimit (que no desprenen partícules ni gairebé òxids de nitrogen) que, juntament amb les reformes aplicades als autobusos existents, converteixen la flota de Transports Metropolitans de Barcelona en la més avançada d'Europa des del punt de vista ambiental. Els 1.064 vehicles es poden considerar nets, d'acord amb la normativa europea. L'acte s'ha fet al Parc del Fòrum i ha estat presidit per l'alcalde de Barcelona, Xavier Trias.
Amb la incorporació de 35 autobusos de gas natural comprimit i 25 híbrids, que substitueixen 60 cotxes dièsel amortitzats, TMB compleix aquest any els requisits de baixes emissions que marquen la normativa europea i els plans de millora de la qualitat de l'aire de la regió metropolitana de Barcelona per al transport públic de superfície. A més, la flota d'autobusos de TMB, integrada per 1.064 vehicles, s'ha situat així a l'avantguarda d'Europa pel que fa a respecte pel medi ambient, ja que tots compleixen els estàndards Euro 4, Euro 5 o superiors.
La renovació de flota d'aquest 2012 s'està fent exclusivament amb vehicles classificats com a EEV (vehicles ambientalment millorats, en la sigla anglesa), propulsats per gas natural comprimit, o bé híbrids propulsats elèctricament i amb un motor tèrmic auxiliar com a generador.
Articulats i estàndards de gas natural comprimit
Pel que fa a vehicles de gas natural (GNC), se n'han incorporat 35, dels quals 10 són articulats (6 Evobus i 4 MAN) i 25 són estàndards (14 Irisbus Iveco i 11 MAN). Amb aquests 35, s'eleva la xifra de cotxes de GNC a 411, el 38,6% de la flota, i es referma l'aposta de TMB per un combustible que es distingeix pel baix nivell d’emissions, per sota del que marca la norma Euro 6, que entrarà en vigor el 2014, i pel preu més baix del combustible.
La segona part de la renovació de flota s'està fent amb autobusos híbrids d'última generació. Es tracta de 22 cotxes estàndard, dels quals 10 són del model Lion's City de MAN, 12 són de Tata Hispano amb xassís Dennnis. A més, s'han contractat tres biarticulats Van Hool que estan en procés de fabricació i la previsió és que arribin el primer trimestre del 2013.
Aposta per la tecnologia híbrida
L’aposta de TMB per la tecnologia híbrida ve del 2010, quan es van adquirir els primers vehicles de presèrie, tres a Castrosua i un a MAN. En paral·lel, es va emprendre el projecte Retrofit d’hibridació d’autobusos dièsel existents, començant per un prototip. Aquest projecte pioner és avui una realitat contrastada, que ha permès reconvertir ambientalment 40 autobusos dièsel Iveco de la sèrie 67xx, que estan donant servei a les línies 44, 40, 20 i 34, entre d’altres, des de la seva base a la cotxera del Triangle. Se’ls distingeix per la “motxilla” que duen al sostre, que conté els ultracapacitadors on s’emmagatzema l’electricitat.
Les adquisicions d’autobusos s’estan fent des de TMB tenint en compte els requeriments de l’operació de la nova xarxa de bus, la primera fase de la qual es posarà en marxa a l'octubre amb cinc línies, dues de verticals, dues d’horitzontals i una de diagonal. Concretament, els cotxes articulats de la sèrie 62B seran assignats a la línia H6 (Gornal - Besòs / Verneda), els articulats de la sèrie 60D aniran a la línia H12 (Zona Universitària - Fabra i Puig) i els cotxes estàndards de la sèrie 14B formaran part del material mòbil de la línia D20 (Passeig Marítim - Torre Melina).