Header Top menu
Comença la rehabilitació de les estacions de metro de Glòries, Bellvitge, Artigues i St. Ildefons
Aquesta setmana han començat les obres de rehabilitació integral de les estacions de metro de Glòries (L1), Bellvitge (L1) i Artigues / Sant Adrià (L2), i aviat començaran a Sant Ildefons (L5), amb una inversió global de prop de 6 milions d’euros, com a continuació del programa que TMB porta a terme per actualitzar i millorar la funcionalitat d’estacions antigues o d’elevada utilització.
Les rehabilitacions integrals persegueixen deixar les estacions com noves, tant en les parts visibles com en les invisibles, a banda de millorar aspectes de l’accessibilitat, sense afectar estructures. En tots els casos la intervenció és posterior i independent de les obres d’adaptació a persones amb mobilitat reduïda que realitza la Generalitat i que comporta la instal·lació d’ascensors.
Els projectes consisteixen a reconfigurar vestíbuls per aprofitar millor l’espai, substituir paviments, graons, sostres i revestiments de parets, millorar la il·luminació, renovar la senyalització informativa i el mobiliari, i instal·lar barreres de control del tipus més efectiu on sigui necessari. En el disseny arquitectònic es procura distribuir els espais per facilitar els fluxos de persones, augmentar la sensació de lluminositat amb acabats de tonalitats clares i facilitar el manteniment posterior amb l’elecció de materials d’elevada resistència.
Elevació de les andanes per reduir la separació amb els trens
En tots quatre casos es complementaran els treballs d’adaptació de l’estació a persones amb mobilitat reduïda, per disminuir les separacions verticals i horitzontals entre trens i andanes. L’actuació principal és el recreixement de les andanes, per situar-les al mateix nivell dels estreps dels trens.
Els terminis d’execució són d’entre vuit i nou mesos, durant els quals les estacions es mantindran obertes, ja que els treballs es faran majoritàriament de nit, encara que hi haurà restriccions parcials de pas, diferents en cada fase. La primera d’aquestes restriccions afecta des d’avui l’estació de Glòries, en què s’ha tancat l’andana lateral direcció Fondo, una de les tres andanes de l’estació, de manera que el trànsit de passatgers es fa per l’andana central.
Colors clars per als revestiments
Pel que fa als acabats, a Glòries s’ha previst revestir parets i terres amb elements de formigó reforçat amb fibra de vidre (GRC), de tons clars, en contrast amb els sostres foscos. L’estructura original de grans bigues es mantindrà visible, com a part de la identitat de l’estació, i s’integrarà el mobiliari en una pell contínua de formigó GRC. El pressupost ascendeix a 1,5 milions d’euros.
A Bellvitge (situada a l’Hospitalet de Llobregat) s'aplicarà el granit flamejat al paviment de les escales d'accés des del carrer i el terratzo als vestíbuls i andanes, mentre que per als paraments verticals s'ha escollit el granit i l'acer vitrificat. Els cels rasos seran de lamel·les de resina. Els treballs estan valorats en 1,7 milions d’euros.
L’estació d’Artigues / Sant Adrià (al límit dels termes de Badalona i Sant Adrià de Besòs) canviarà notablement d’aspecte, ja que els paviments de passadissos, vestíbul i andanes passaran a ser de colors clars, igual que els paraments verticals dels accessos i passadissos, i s’instal·laran cels rasos nous. El pressupost d’aquesta obra és d’1,1 milions d’euros.
Finalment, Sant Ildefons (Cornellà de Llobregat) tindrà revestiments nous de pedra de granit als accessos, mentre que al vestíbul i les andanes s’ha optat per la solvència del terratzo al paviment i panells fenòlics i d’acer inoxidable als paraments. S’enderrocaran alguns panys de paret per fer més transparent la visual de l’espai entre el vestíbul i les andanes. El pressupost d’execució és de prop d’1,7 milions d’euros.
Glòries, la de més afluència de les quatre
Les quatre estacions que es comencen a rehabilitar són d’antiguitat variable, entre els 60 anys de Glòries i els 22 anys de Bellvitge. Pel que fa a la utilització, la més concorreguda és Glòries, amb prop de 18.000 entrades els dies feiners. Artigues / Sant Adrià en registra unes 12.000, Sant Ildefons prop de 9.000 i Bellvitge unes 7.000.
En anys anteriors han estat rehabilitades, dins del mateix programa de TMB, les estacions de Santa Eulàlia, Sant Andreu i Santa Coloma (L1), Joanic, Alfons X i Llucmajor (L4), Sants Estació, Drassanes i Liceu (L3), i Hospital Clínic, Sant Pau / Dos de Maig i Pubilla Cases (L5).