Vés al contingut

Header Top menu

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc
Inici

TMB Link

  • RSS
  • Subscriu-te
  • Sala de premsa

Main menu

  • Transport
  • Innovació
  • Empresa
  • Medi ambient
  • Societat
  • Cultura i Oci
  • Història
  • En xarxa

External links

  • TMB
  • Fundació TMB
  • Barcelona Bus Turístic
  • Telefèric de Montjuïc

Fil d'ariadna

  1. Inici
  2. Innovació
  3. La producció d’hidrogen com a combustible per als autobusos
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió
09.05.2023
Redacció

La producció d’hidrogen com a combustible per als autobusos

Imatge
Un dels primers passatgers del bus d'hidrogen verd / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
Un dels primers passatgers del bus d'hidrogen verd / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)
< >Un dels primers passatgers del bus d'hidrogen verd / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB fa servir un electrolitzador alimentat per electricitat d’origen 100% renovable gràcies al qual origina l’hidrogen necessari per moure els vehicles

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) va posar en servei l’any passat 8 autobusos de pila d’hidrogen d’última generació que s’abasteixen d’hidrogen verd a la planta d’Iberdrola de la Zona Franca, i té previst adquirir 36 més l'any vinent. És, per tant, una aposta per aquests vehicles de zero emissions, que tenen una autonomia de més de 300 quilòmetres i un temps de recàrrega de només 12 minuts. Però, com es produeix aquest hidrogen de manera que acabi sent un combustible funcional per als vehicles de TMB?

El primer pas és evident: cal produir hidrogen. I per fer-ho d’una forma industrial per tal que serveixi com a combustible, la manera de fer-ho és mitjançant un electrolitzador alimentat alhora per electricitat d’origen 100% renovable. L’aparell rep aigua per una banda i energia elèctrica per l’altra. Aquesta energia es fa servir per trencar la molècula de l’aigua (H₂O) i separar l’oxigen de l’hidrogen. L’oxigen s’allibera a l’atmosfera i l’hidrogen es comprimeix per carregar-lo al vehicle. L'hidrogen produït d'aquesta manera és sostenible, i no emet diòxid de carboni a l'atmosfera.

Imatge
Esquema de l'ectrolitzador. FOTO: M.Canet (TMB)
Esquema de l'ectrolitzador. FOTO: M.Canet (TMB)
>Esquema de l'ectrolitzador. FOTO: M.Canet (TMB)

7 kg cada 100 quilòmetres

Un cop al vehicle i dins de la cel·la de combustible, l’hidrogen comprimit és tornar a unir amb l’oxigen de l’aire per produir l’electricitat que mourà el motor elèctric del bus i alliberar vapor d’aigua.

Cada molècula d’aigua de l’origen és alliberada al final de manera que l’aigua només fa de sistema emmagatzemant l’electricitat i no es perd ni una gota. De fet, el vehicle d’hidrogen no és més que un vehicle elèctric que guarda l’electricitat en un gas en lloc de fer-ho en bateries. Amb només 7 kg d’hidrogen un autobús pot recórrer més de 100 km.

Darrera modificació
22.05.2023
Tema
Innovació
  • Altres temesTransport
  • Twittear
  • Send by mail
  • Impressió

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Bus de la línia H12 arribant a la Plaça d'Espanya / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

Barcelona prova un sistema d’intel·ligència artificial de control automàtic de carrils reservats i parades per millorar la circulació dels busos

Innovació
Retolació lateral d'un autobús elèctric de TMB / Foto: Miguel Ángel Cuartero (TMB)

TMB adquirirà 19 autobusos elèctrics per seguir augmentant la seva flota de zero emissions

Innovació
Imatge
Minibús Yutong de pis baix 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

Comencen les proves amb el primer minibús 100% elèctric de pis baix

Innovació
Imatge
Vehicle UNVI doble pis 100% elèctric / Foto: M. A. Cuartero (TMB)

TMB prova un model d'autobús de dos pisos de propulsió 100% elèctrica

Innovació

Últimes notícies

Imatge de l'Estadi Olímpic Lluís Companys després de la finalització de la segona fase d'obres / Foto: Web FC Barcelona

Transport públic a l’Estadi Olímpic Lluís Companys per a l'11 de maig (Barça – Madrid)

Transport
Imatge
Raquel Díaz Caro durant l'entrevista a Ràdio 4./Foto: TMB

La responsable de RSC de TMB presenta la cronoescalada del centenari a Ràdio 4

En xarxa
Third-party content
Imatge
El cantant Lildami actuant al metro de Barcelona en el marc del festival Maleducats / Foto: Pep Herrero (TMB)

Lildami sorprèn els usuaris del metro amb un petit concert amb cançons del seu nou disc

Cultura i Oci
Imatge d'una edició anterior de la cursa / Foto: Web Cursa El Corte Inglés

Afectacions a les línies de bus per la Cursa El Corte Inglés

Transport

Notícies

  • Inici
  • Qui Som
  • Mou TV
  • Sala de Premsa
  • GenTMB

Newsletter

Vols rebre les nostres notícies cada setmana a la bústia de correu? Només has de donar-nos una adreça electrònica.

Subscriu-te

Contacta'ns

Escriu-nos

Telèfons de Premsa
93 298 72 44
93 298 75 43
93 298 71 68
93 328 61 77  

Centraleta
93 298 70 00

TMB - Transports Metropolitans de Barcelona

Xarxes Socials

  • Twitter
  • Facebook
  • Linkedin
  • Instagram
  • Youtube
  • RSS
  • TikTok

Enllaços legals

  • Avís legal
  • Política de cookies
  • Gestor de cookies
  • Compatibilitat
  • Mapa Web

CC La web de notícies de TMB está subjecte a difusió mitjançant l'ús de llicències Creative Commons