15.03.2023
Autor
Premsa TMB

La V15 ja és la segona línia de bus d’alta demanda 100% elèctrica a Barcelona

Subtítol

TMB fa un pas més en l’electrificació de la xarxa de bus i enguany adquirirà 88 autobusos elèctrics. A més, durant el 2024 s’incorporaran 36 autobusos elèctrics més, en total permetran tenir una flota de 232 vehicles elèctrics al 2024

Barcelona ja disposa de la segona línia urbana d’autobusos d’alta capacitat 100% elèctrica, la V15 (Barceloneta / Av. Tibidado), juntament amb l’H16 (Pg. Zona Franca / Fòrum Campus Besòs), totalment elèctrica des de l’estiu del 2021. A més, TMB segueix sumant vehicles elèctrics i, en total, al 2024 TMB tindrà 232 vehicles elèctrics que faran de la flota de TMB encara més sostenible.  

Actualment formen part de la flota de TMB 30 autobusos 100% elèctrics, tots articulats i de càrrega ràpida per pantògraf, que donen servei a la línia H16, totalment elèctrica des de l'estiu del 2021, i en ocasions també a la 7 o la 33. A aquests 30 autobusos i per aquestes mateixes línies, s’hi sumaran 78 vehicles més totalment elèctrics (49 estàndards i 29 articulats) que ja estan arribant. A més, aquest 2023 s’adquiriran un total 88 autobusos elèctrics, 68 estàndards i 20 articulats, que arribaran entre finals de l’any 2023 i principis del 2024. A banda, s’incorporaran 36 autobusos elèctrics més (27 articulats i 9 estandards) que previsibliment arribaran durant el 2024. En total, 232 vehicles elèctrics.

La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha explicat que amb l’electrificació de la línia V15 “donem un pas més cap a una mobilitat totalment sostenible com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica apostant per una flota d’autobusos zero emissions, i amb l’electrificació com un dels grans eixos per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona”, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. En aquest sentit, Bonet, ha reafirmat “el compromís de TMB per una mobilitat sostenible” tot recordant que “recentment vam presentar els nous trens de l’L3 i l’L1 que són més sostenibles, i estem en constant renovació de la flota de bus incorporant vehicles de zero emissions”.

Els 16 vehicles articulats 100% elèctrics que donaran servei a la línia V15 disposen de la infraestructura necessària per poder carregar les bateries durant el servei fins al nivell òptim del 90%, per a un funcionament continuat al llarg de la jornada, aprofitant el temps de regulació en la parada del terminal (el que s’anomena càrrega d’oportunitat), que acostuma a ser de 5 minuts aproximadament. La càrrega es realitza amb un pantògraf situat al sostre el vehicle.

En concret, la V15 s’ha equipat amb tres carregadors ultraràpids que s’han col·locat en els extrems de cada terminal: dos amb una potència de 500 kW al passeig de Joan de Borbó, davant de l’hotel Vela, i un altre de 250 kW situat al carrer de Josep Garí amb avinguda de Tibidabo. A més, Endesa X - Dominion també s’encarregaran de fer el manteniment integral de la infraestructura de la mateixa manera que fan amb els carregadors de l’H16, que són del mateix tipus i van ser pioners a l’Estat i a Europa. El finançament dels nous carregadors compten amb l’ajut europeu Connecting Europe Facility (CEF Transport).

La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d'altura aproximadament, similar a un fanal, i el qual s’instal·la a l'inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l'autobús per, d’aquest manera, no interferir en els horaris del recorregut; i, d'altra banda, el pantògraf, una espècie de braç mecànic retràctil situat en el sostre de l'autobús, que es desplega i s'acobla al carregador per a iniciar la càrrega.

A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en unes dues o tres hores per estar a ple rendiment en començar la jornada de l'endemà. És per això que també s’està reforçant la xarxa de carregadors a les cotxeres, on en aquests moments TMB ha adjudicat la instal·lació de 37 carregadors de càrrega nocturna a la cotxera de Triangle, que ja en té 30 més en servei. A la cotxera d’Horta ja hi ha quatre carregadors funcionant i abans de l’estiu n’hi haurà 24 unitats més.

Aposta per la mobilitat elèctrica

Com a operador compromès amb la lluita contra l’emergència climàtica i per al desenvolupament sostenible, TMB s’ha proposat aconseguir la neutralitat d’emissions de les seves xarxes de transport en l’horitzó 2030. Entre els pròxims passos hi ha l’electrificació al 100% de línia de bus H12.

TMB, Endesa X i DOMINION reforcen així la seva relació i el seu compromís per fer de Barcelona una ciutat més sostenible, amb una clara aposta per la tracció elèctrica i les energies verdes per mitigar el canvi climàtic. Els primers carregadors ja van ser instal·lats per Endesa l’any 2016 a la línia d’autobusos H16, i van ser pioners a Catalunya, Espanya i Europa. Endesa X també és una de les empreses col·laboradores en la commemoració del Centenari de la Xarxa de Bus i coopera estretament amb les administracions públiques, a les quals acompanya per ajudar-les a complir els seus objectius de descarbonització, eficiència, i sostenibilitat, desenvolupant projectes i serveis per a ciutats electrificades digitalitzades i circulars com ara la promoció del transport públic elèctric..

Sobre TMB

TMB és el principal operador de transport públic de Catalunya. Amb més de 8.500 treballadors, opera la xarxa de metro i la xarxa d’autobusos de Barcelona i 10 municipis més amb una flota de 1.140 vehicles. L’electrificació és l’eix principal del pla per renovar i actualitzar ambientalment els autobusos urbans de Barcelona i l’àrea metropolitana, una de les línies mestres del Pla Estratègic 2025 de TMB. La previsió és que entre el 2022 i el 2025 s’incorporin més de 500 vehicles ecològics (elèctrics, de GNC o d’hidrogen) i s’executin les obres d’infraestructura necessàries per subministrar-los energies verdes. L’objectiu és que a finals del 2024 la flota de vehicles estàndard i articulats de TMB estigui formada només per cotxes elèctrics, híbrids i de gas natural comprimit (actualment constitueixen el 70%).

Sobre Endesa

Endesa és la primera companyia elèctrica d'Espanya i la segona de Portugal. A més, és el segon operador de gas del mercat espanyol. Desenvolupa un negoci integrat de generació, distribució i comercialització, i ofereix també, a través d'Endesa X, serveis de valor afegit orientats a l'electrificació dels usos energètics en llars, empreses, indústries i administracions públiques. A més, ha creat la nova línia de negoci Endesa X Way, dedicada íntegrament a la mobilitat elèctrica. Endesa està fermament compromesa amb els ODS de les Nacions Unides i, com a tal, promou decididament el desenvolupament d'energies renovables a través d'Enel Green Power España, la digitalització de la xarxa a través d'e-distribución i la responsabilitat social corporativa. En aquest últim àmbit actuen també des de la Fundació Endesa. Amb un equip humà de prop de 9.260 empleats. Endesa forma part d'Enel, el grup elèctric més gran d'Europa.

Sobre Dominion

DOMINION és una companyia global de serveis i projectes d’enginyeria i multi-tecnològics. Opera com a soci estratègic aportant als clients solucions integrals a les àrees d’indústria, tecnologia i telecomunicacions, energia, infraestructures i llar.  La seva proposta de valor es basa en maximitzar l’eficiència dels processos de negoci gràcies al coneixement sectorial i a l’aplicació innovadora de la tecnologia amb un enfocament diferent. Nascuts a Bilbao el 1999, compten amb una cultura i un model de gestió únics basat en quatre claus: la digitalització, la diversificació, la descentralització i la disciplina financera. DOMINION té presència en més de 35 països, més de 1.000 clients i un equip format per més de 10.000 persones. Facturen 1.000 milions d’euros anuals i cotitzen a la Borsa espanyola des d’abril del 2016.

Imatge
Co-financed by the CFT of the European Union
Darrera modificació
15.03.2023
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa/v15-ja-es-segona-linia-de-bus-dalta-demanda-100-electrica-barcelona