Autor
Rosa Avis

Deu coses que han canviat en el transport públic entre el final d’un curs i l’inici d’un altre

La tornada dels escolars a les aules suposa la recuperació de moltes rutines, també les de mobilitat. Recollim en una llista algunes variacions que s'han produït respecte al juny.

Les xarxes de TMB estan a punt per a l'inici del curs escolar 2021-2022, avui dilluns 13 de setembre. Durant l'estiu s'han executat projectes d'inversió en la infraestructura del metro, algun dels quals ha comportat alteracions i molèsties. També hi ha hagut alguns canvis en el transport de superfície. El que continua igual és l’esforç en la prevenció dels contagis de covid i, per tant, l’obligació de viatjar amb mascareta i extremar la higiene.

1. Modernització de l'estació de Trinitat Nova de les línies 4 i 11. El gruix de les obres de millora a Trinitat Nova i la seva cua de maniobres per permetre separar operativament les línies L4 i L11 ha suposat talls en dos trams, un a cada línia, que s’han concentrat a l’estiu. La Generalitat ha fet actuacions per canviar la distribució de les vies, incloent la seva renovació, així com el perllongament de l’andana i la instal·lació de portes d’andana per a la L11, una nova sortida d’emergència, l’adaptació de la connexió entre vestíbul i andana a la nova configuració i les tasques d’instal·lacions i sistemes de senyalització i seguretat. Amb el restabliment total del servei avui, TMB garanteix una optimització del moviment dels trens, cosa que permetrà un increment de les freqüències de pas de la L4 en hora punta, d’una banda, i la conducció automàtica de la L11 en tot el traçat, de l’altra.

2. Més oferta a la xarxa de metro.  Com a continuació del pla de millora de freqüències s'han programat sis trens més que fa un any a l'hora punta del matí (de 6 a 10). A la tarda l'increment és de cinc trens més. Pel que fa a la xarxa d’autobusos de TMB, a partir d’avui hi ha en circulació uns 900 vehicles a l’hora punta del matí.

3. Ernest Lluch: la nova estació de la L5, punt estratègic per a la intermodalitat metropolitana. Des del 25 de juliol, intercalada entre les estacions de Collblanc i Pubilla Cases, compteu amb una nova estació, Ernest Lluch, la 27a de la L5, i ja en són 160 en tota la xarxa de metro, 20 de les quals al terme municipal de l’Hospitalet de Llobregat. Només una nova estació? El cert és que, per la seva ubicació, Ernest Lluch, amb connexió ràpida amb les línies T1, T2 i T3 del Trambaix i diverses línies d’autobusos urbanes i interurbanes, és un punt estratègic potenciador dels desplaçaments entre el Baix Llobregat i la capital catalana. Sense deixar autobusos: amb l'arribada de la nova estació, la línia de bus H8 (Camp Nou - Bon Pastor), la segona de TMB en volum de passatge, va prolongar el seu recorregut uns 500 metres des de la carretera de Collblanc fins al camí de la Torre Melina, sumant així una parada que és la nova terminal.

4. Protocol anti LGTBI-fòbia a TMB. En coherència amb la creixent consciència i sensibilitat cap a la gravetat i abast del problema, TMB i l’Observatori contra l’Homofòbia han elaborat un protocol específic per a la lluita contra l’LGTBI-fòbia que es va presentar al juliol, complementari del que ja existeix per a l'assetjament sexual des del març passat. El protocol conté el marc normatiu i conceptual, un recull de recomanacions, una proposta de procediment intern i un decàleg que expressa la condemna de TMB a qualsevol comportament que impliqui una agressió i/o discriminació per motius d’orientació sexual, identitat i/o expressió de gènere.

5. Dispositius de desfibril·lació a les estacions de metro. Els pot utilitzar qualsevol persona encara que no tingui coneixements sanitaris, no dubteu a fer-ho davant d’una aturada cardiorespiratòria causada per una fibril·lació ventricular o una taquicàrdia ventricular sense pols. Els aparells són del tipus desfibril·lador extern automàtic (DEA). TMB ha començat aquest estiu a instal·lar aquests dispositius en les estacions de les vuit línies de metro amb la previsió que a final d’any estaran disponibles en tota la xarxa. Ara mateix estan cardioprotegits els 26 intercanviadors i enllaços de més trànsit de persones.

6. Bicibox al metro. Compteu des del juliol amb aquest servei d’aparcament segur per a bicicletes particulars  a les estacions de Parc Logístic (L9 Sud) i Badalona Pompeu Fabra (L2). Des de TMB i l’AMB es vol atendre així la demanda creixent d’usuaris de la bici, promoure una mobilitat sostenible i, especialment, facilitar i impulsar la intermodalitat entre la bicicleta i el transport públic.

7. La línia H16, 100% elèctrica. Aquest estiu la línia H16 (Pg. Zona Franca - Fòrum / Campus Besòs) s’ha convertit en la primera línia urbana d’autobús d’alta demanda de Barcelona i d’Espanya que funciona íntegrament amb vehicles de propulsió elèctrica de gran capacitat. Aquesta línia d’emissió zero travessa al llarg de 13 quilòmetres horitzontalment la ciutat passant per la cèntrica plaça de Catalunya.

Imatge
Un dels articulats elèctrics de la línia H16 a la zona de Diagonal Mar / Foto: Pep Herrero (TMB)

Un dels articulats elèctrics de la línia H16 a la zona de Diagonal Mar / Foto: Pep Herrero (TMB)

8. Canvi de terminals de bus per obres d’accessibilitat de l’intercanviador d’Espanya.  Anul·lades fins al 30 de novembre les parades terminals a Paral·lel de les línies 46, 79, 65 i 165 de TMB per les obres d'instal·lació d’ascensors, que suposen restriccions a la mobilitat de la plaça d’Espanya i els carrers de l’entorn. Per tant, l’origen i final d'aquestes línies es trasllada temporalment a l'avinguda Reina Maria Cristina, al costat Besòs.

 9. La T-mobilitat en proves. L’ATM ha continuat al llarg de l'estiu les proves d’aquest nou sistema de bitlletatge digital. La fase actual compta amb la participació dels treballadors i treballadores de TMB i d'altres operadors, als quals se’ls estan distribuint suports de plàstic per validar sense contacte. Les proves aniran superant etapes a mesura que es confirmi que les funcionalitats que es van provant són exitoses.

10. Més de 20.000 seguidors a Instagram i Linkedln. A l'agost els perfils oficials de TMB a Instagram i Linkedln van assolir la fita dels 20.000 seguidors. Instagram ha doblat el nombre en dos anys. En el cas de Linkedln, que es va activar el gener del 2019 i és la més recent incorporació al conjunt de xarxes socials de TMB, la pujada és encara més destacable.

Darrera modificació
dilluns, setembre 13, 2021 - 16:07
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/transport/deu-coses-que-han-canviat-transport-public-entre-final-dun-curs-linici-dun-altre-0