Els nous combois permetran incorporar 22 trens per donar servei al tram central de l’L9 i 13 unitats més per a millorar l’oferta de les línies convencionals
La licitació contempla una inversió de 330 milions d’euros i la possibilitat d’una ampliació de 4 trens més
Transport Metropolitans de Barcelona (TMB) ha licitat la compra de 35 nous trens per incrementar les freqüències i la capacitat per transportar un major nombre de persones amb una inversió de 330 milions d’euros. Dels 35 trens, 22 permetran donar servei al tram central de l’L9 i els altres 13 reforçaran les línies convencionals, on les freqüències se situaran per sota dels 3 minuts i mig en hora punta en tots els casos. De fet, a les línies 1 i 5, que són les que tenen més passatge, la freqüència serà encara més alta: a la línia blava, en hora punta, passarà un tren cada dos minuts i 15 segons i en el cas de la vermella, cada 2 minuts i 38 segons.
La previsió és que els primers trens arribin durant el 2029. La licitació estableix que els nous trens siguin més accessibles, incorporant els estàndards més avançats, i també més sostenibles, amb una millora del consum energètic perquè seran trens més lleugers i eco-dissenyats, amb materials reciclables. A banda, es requereix la incorporació del manteniment basat en condició (CBM) que permetrà reduir els costos d’aquestes accions. Els nous trens també hauran de complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat, així com incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.
La compra suposarà una inversió prevista de 330 milions d’euros que assumiran les administracions consorciades a través de l’Autoritat del Transport Metropolità, la Generalitat de Catalunya amb un 51%, l’Ajuntament de Barcelona amb un 25% i l’Àrea Metropolitana de Barcelona amb un 24%.
Avui s’inicia el procés de licitació després que l’anterior licitació quedés deserta. Ara el plec de condicions incorpora condicions més atractives per a les empreses. S’ha incorporat, per exemple, la possibilitat que facin una oferta integradora que els permetria fabricar la totalitat dels trens. L’anterior només contemplava l’opció de fer una oferta per dos dels tres lots previstos.
Reducció de freqüències per sota dels 3 minuts
Els 13 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera: 4 seran per l’L1, 3 per l’L2, 5 per l’L3 i 1 per l’L4. La línia 5 no rebrà trens nous d’aquesta licitació de manera directa, però alguns dels que circulen actualment a la línia 3 passaran a la blava quan arribin els nous combois.
Amb aquesta licitació, el pla de millores de freqüències suposarà que a l’L1 i l’L5 -que són les que porten més passatge- es passi dels 3 minuts actuals a hora punta a L1 a 2:38 quan estiguin tots els trens. En el cas de l’L5 aquesta reducció seria dels 2:29 actuals als 2:15. També l’L2 que actualment té una freqüència de 3:15 -sempre en hora punta- baixarà dels 3 minuts al 2029, amb 2:50. Finalment, l’L3 i l’L4 baixaran el temps de pas de 3:28 a 3:20 i de 3:57 a 3:26. La capacitat de passatge també creixerà amb aquests nous trens, permetent així l’absorció de l’augment de la demanda que es preveu i generant un major confort ja que el passatge tindrà més trens en els quals repartir-se.
Cal recordar que les línies amb més passatge, són L1 i L5, que juntes sumen més del 50% dels viatges a la xarxa de metro de línies convencionals. De fet l'augment del passatge dels darrers anys fan aquesta compra de trens totalment necessària. L'any 2025 es va registrar un increment de validacions del 2,4% respecte al 2024 arribant a 479,9 milions de validacions a la xarxa de metro.
Compra de 22 trens per donar servei al tram central de l’L9
Dels 35 trens que s’adquiriran, 22 estan pensats per poder donar servei al tram central de la línia 9. De fet, les noves unitats es destinaran a la línia 2 i 22 dels trens actuals de la línia 2 passaran a l’L9 perquè són de la mateixa sèrie que els que estan corrent ara per les línies automàtiques.