TMB ha participat, com a membre del consorci de la Unió Internacional del Transport Públic (UITP), en el programa e-BRT 2030, subvencionat per la UE, i que va rebre l’adjudicació el passat 20 de juliol
Transports Metropolitans de Barcelona començarà a desplegar durant el 2023 una sèrie d’innovacions tecnològiques que permetran a la línia H12 (Gornal-Besòs/Verneda) incrementar les seves prestacions i transformar-se en un BRT (Bus Rapid Transit) elèctric. Aquestes millores es podran implementar gràcies a una subvenció d’1,2 M€ atorgada per la UE.
La presidenta de TMB, Laia Bonet, ha destacat aquest “projecte innovador que permetrà electrificar totalment una línia de bus i millorar el servei amb les últimes tecnologies per fer un bus més ràpid, més sostenible i més confortable”.
Els diversos desenvolupaments i elements tecnològics que faran possible la transformació de l’actual línia H12 en un BRT elèctric es poden agrupar en tres grans blocs: electrificació, millora de la regularitat i millora de l’experiència de l’usuari. Així, de manera resumida, aquestes seran les implementacions que han de permetre aquesta transformació:
La implantació començarà formalment durant el gener del 2023 i tindrà una durada de 4 anys. Inicialment, s’aniran desplegant els diversos elements tecnològics anteriorment descrits i s’aniran recollint dades per verificar l’increment de les prestacions de la línia, fins a la seva completa transformació en un BRT elèctric.
Consorci amb la UITP
La UITP va escollir la proposta de TMB i la va integrar al seu Consorci, del qual també formen part empreses operadores de ciutats com Amsterdam, Atenes o Munic, centres de recerca i empreses tecnològiques d’abast europeu i de l’Amèrica Llatina com Bogotà o Quito. El projecte va ser lliurat el passat 26 d’abril a la UE i el 20 de juliol es va fer pública l’adjudicació a la UITP, després de superar unes altres dues propostes.
Des de començament del 2022, TMB ha estat treballant amb la UITP, amb la VUB (Universitat Lliure de Brussel·les) i amb la resta d’organitzacions en la confecció de la proposta, particularitzant “el Demo Use Case” (Cas d’ús de demostració) de Barcelona i integrant-la amb els diversos WP (paquets de treball) que formen el projecte global.