El vehicle, cedit per Alstom, està circulant sense passatgers per verificar la seva adequació al servei urbà, els processos de càrrega i l'autonomia
TMB està realitzant aquesta setmana unes proves de circulació en buit i maniobres amb un autobús del model Aptis, 100% elèctric i de zero emissions contaminants, cedit per Alstom en el marc d’un acord de col·laboració amb l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
L'autobús a prova és de mides estàndard (12 metres de longitud i 2,55 d’amplada) i té capacitat per a uns cent passatgers. Destaca el seu disseny, que fusiona conceptes de l'autobús i del tramvia, tant exteriorment com a l’interior, per millorar l'experiència i la comoditat dels passatgers. Des del punt de vista de l’accessibilitat, compta amb plataforma baixa integral, espai per a cadires de rodes i portes més amples de l’habitual.
Per facilitar la maniobrabilitat, els dos eixos de l’Aptis estan situats als extrems de la carrosseria i les quatre rodes són direccionals, cosa que redueix l’espai ocupat al carrer i el radi de gir. També facilita l’aproximació a les parades i la reincorporació posterior al trànsit.
Alstom ha concebut l’Aptis com un vehicle de transport urbà no contaminant, atractiu per a l’usuari i pràctic per als operadors, per les facilitats per al manteniment, la versatilitat en els sistemes de càrrega i l’alta durabilitat, que situa més enllà dels vint anys.
El departament d’Enginyeria de Bus de TMB ha disposat del prototip Aptis des de dilluns, temps en què l’ha sotmès a diferents anàlisis al centre operatiu del Triangle. Tant ahir com avui, l’autobús ha estat circulant sense passatgers en els recorreguts de diferents línies urbanes, per valorar-ne el comportament i els consums segons els desnivells i les diferents condicions de trànsit.
El test de l’Aptis s’emmarca en la voluntat de TMB de col·laborar estretament amb la indústria de l’automoció en el desenvolupament i posada a punt de vehicles nets amb prestacions i costos totals (sumats els de tot el cicle de vida) comparables als dels vehicles de propulsió convencional, per accelerar-ne la substitució i contribuir així a la millora de la qualitat de l’aire i la prevenció del canvi climàtic.
En aquest sentit, TMB disposa actualment de nou autobusos 100% elèctrics, dels quals set són articulats i dos estàndard, i està en procés d’adquirir-ne més per electrificar línies senceres, començant per la línia H16.