Autor
Gustau Lamadrid

Quina zona de la ciutat es coneixia popularment com Els Quinze?

Una iniciativa ciutadana vol recuperar el nom dels Quinze, topònim molt lligat a la història del transport públic de Barcelona amb el qual es coneix popularment un espai urbà ubicat al barri d’Horta que correspon a la cruïlla del passeig Maragall i l’avinguda de Borbó.

La zona coneguda com Els Quinze va començar a urbanitzar-se l'any 1911, en bona part sobre l’antiga carretera de Barcelona a Horta i en alguns trams en paral·lel a la via del tramvia elèctric que anava directament del centre de la ciutat a Horta.

En aquest espai ja s’havien construït cap al 1880 les primeres instal·lacions que van originar les cotxeres de Borbó, situades a l’avinguda del mateix nom i desaparegudes el desembre del 2003, enguany farà 15 anys, després de més d’un segle de servei. Eren els temps en què el tramvia començava a circular per Barcelona i que també arribava fins a Sant Joan d’Horta, l’actual barri d’Horta. La necessitat d’un lloc on deixar els cotxes, tenir oficines i fer les reparacions va obligar a comprar uns horts, i en aquells terrenys s’hi va construir la cotxera.

Pel que fa al nom del lloc, té el seu origen en el preu del bitllet —15 cèntims— del recorregut que feia el tramvia número 46, conegut com el tramvia d’Horta, durant els primers anys del segle XX. Aquest tramvia anava de la plaça Urquinaona a Horta i durant molt temps el trajecte fins a la zona de la cotxera costava 15 cèntims de pesseta, mentre que l’import fins al final de la línia, situat a la plaça Eivissa, valia 20 cèntims. Així, quan l'empleat del tramvia preguntava a un ciutadà on anava per tal de donar-li el bitllet corresponent al recorregut, la resposta dels que es desplaçaven a Borbó era "vaig als 15". Igualment, quan el vehicle arribava en aquest punt, el cobrador ho avisava en veu alta perquè els viatgers que no volguessin pagar tarifa suplementària baixessin.

El preu de 15 cèntims es va mantenir durant força temps, fins a l'any 1930. El cas és que el crit d’"els Quinze!" es va fer tan familiar entre els passatgers d’aquell tramvia que el van incorporar al seu vocabulari per referir-se a aquest indret de la ciutat.

Reivindicació veïnal per recuperar el nom

Precisament enguany s’ha iniciat una campanya per reivindicar aquest nom popular que tant ha marcat la història del barri. La iniciativa, impulsada per l’Associació de Veïns Torre Llobeta i Vilapicina i la Taula Unitària de Nou Barris per la República, vol substituir la denominació actual de l’avinguda de Borbó i rebatejar-la con avinguda dels Quinze, per recuperar així una part de la memòria històrica de la ciutat que es podria perdre.

Amb aquest objectiu, els impulsors estan recollint signatures que donin suport al canvi de nom per traslladar-les a l'Ajuntament de Barcelona, i paral·lelament organitzen diversos actes per donar difusió a la proposta, com ara exposicions i conferències sobre l’origen i denominació d’un espai que mereix mantenir-se en el record dels barcelonins.

Val a dir que el nom no ha desaparegut del mapa del transport públic: hi ha una parada d'autobús que porta el nom de Passeig Maragall - Els Quinze.

Imatge
Inauguració del tramvia elèctric a Horta (21 de juliol de 1901) / Arxiu TMB

Pancarta de la campanya 'Recuperem Els Quinze' / Foto: M.A. Cuartero

Darrera modificació
dimarts, juny 19, 2018 - 09:00
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/historia/quina-zona-de-ciutat-es-coneixia-popularment-com-quinze