Amb les dades de 15 operadors, ATUC ha confeccionat una radiografia del servei d'autobús urbà, per acabar reclamant una llei estatal de finançament del transport públic.
Pujar a un autobús, fer un trajecte i baixar-ne. Aquest gest tan quotidià a les ciutats espanyoles té un cost mitjà de 2,60 euros per viatger, encara que l'usuari en paga efectivament al voltant d'1,35 euros, el 47,4% menys del que en realitat costa el servei. Ho constata l'associació del transport públic ATUC, a partir de dades de 15 operadors recollides per l'Observatori de Costos i Finançament del Transport Urbà Col·lectiu, en un estudi presentat ahir a Madrid.
Si desglossem el cost per usuari, la partida més gran és la de despeses de personal, al voltant del 60% sobre el total, o el que és el mateix, 1,51 euros per viatger, que serveixen per pagar la nòmina als empleats de les empreses operadores, i molt especialment als conductors, ja que representen el 70% de la plantilla.
Els costos de manteniment i combustible representen el 16,1% (0,42 euros). I és que cada viatger consumeix 18 litres de combustible de mitjana a l'any, amb un valor mitjà de d'11 euros. Una dada que tendirà a baixar, perquè si bé les flotes son majoritàriament de gasoil i gas, l'entrada de cotxes híbrids i elèctrics creix a un ritme del 10% anual.
De mitjana, una empresa de transport públic urbà dona servei a 42,6 milions d'usuaris, o el que és el mateix, 44 passatgers per hora, i recorre 15 milions de quilòmetres a l'any a través d'una xarxa que té de mitjana 551,08 quilòmetres.