Autor
Gustau Lamadrid

Les estacions olímpiques del metro de Barcelona

El 23 d'abril es complia el 25è aniversari de la reinauguració de l'estació Ciutadella / Vila Olímpica, de la línia 4, rebatejada amb aquest nom per la proximitat a l'allotjament dels esportistes que participarien en els Jocs Olímpics de Barcelona 92 i, per tant, cridada a ser peça clau de la mobilitat dels atletes.

La renovació de l'estació de Ciutadella va ser la més emblemàtica de les que es van portar a terme amb motiu de la cita olímpica a Barcelona i va suposar una inversió de 453 milions de pessetes d'aquella època, realitzada íntegrament per l'empresa Vila Olímpica, SA, encarregada del projecte i execució de la remodelació.

La construcció de la ronda Litoral i les obres de soterrament de les vies de Renfe entre l'Estació de França i la plaça de les Glòries obligava a portar a terme una sèrie d'obres al metro. El sostre de l'estació no estava preparat per suportar el pas dels trens i s'havia de reforçar, i es van aprofitar les obres per construir també dos nous accessos equipats amb escales mecàniques, un al cantó mar de la nova avinguda Icària, restaurar tots els acabats de l'equipament, les andanes i millorar els sistemes d'il·luminació, ventilació i peatge, així com la senyalització adreçada al públic. Totes les actuacions es van poder realitzar sense interrompre la circulació de trens, fet que va comportar una notable complexitat tècnica en el desenvolupament dels treballs.

Com a dada curiosa cal apuntar que és una de les estacions que més ha modificat la seva denominació. Es va inaugurar l'any 1977 com a part de la línia IV amb el nom de Ribera. Uns anys més tard, amb la reorganització dels números de línies i canvis de nom d'estacions, va passar a dir-se Ciutadella i, finalment, el 1992 es va modificar per l'actual nom afegint-hi Vila Olímpica. 

Altres remodelacions olímpiques

Un altre centre important de comunicació durant la celebració dels Jocs de Barcelona va ser l'estació d'Espanya de la línia 1, tant pel fet de ser un nus intermodal bàsic com per la seva ubicació al peu de la muntanya de Montjuïc. Per aquest motiu, es va portar a terme un projecte de renovació que comportava la impermeabilització i condicionament de la volta, els passadissos i vestíbuls de l'estació, la renovació de les instal·lacions elèctriques, tant de baixa com de mitja tensió (enllumenat, estació transformadora...) i de les línies de peatge.

En aquest cas, l'import de les obres de remodelació va ser de 140 milions de pessetes, el 50% aportat per l'empresa Philips com a patrocinador del projecte. Fruit de l'acord, durant força temps l'estació va comptar amb una exposició de la tecnologia més avançada d'aquesta multinacional.

Entre altres accions d'aquest tipus desenvolupades per a la celebració dels Jocs, tot i que de menys abast que les anteriors, cal destacar la construcció del nou vestíbul de Trinitat Vella de la línia 1, afectada per les obres del Nus de la Trinitat i a la qual es va dotar amb la tecnologia més moderna per centralitzar les diferents instal·lacions fixes de l'estació, la redecoració de Catalunya de la línia 1 i la remodelació dels accessos de les estacions de Vall d'Hebron i Montbau de la línia 3 i d'Arc de Triomf de la línia 1.

Imatge
Obres a l'exterior de l'estació Ciutadella-Vila Olímpica / Arxiu TMB

El rètol de Ciutadella / Vila Olímpica que figurava a l'estació durant els Jocs / Arxiu TMB

Darrera modificació
dimecres, maig 24, 2017 - 11:37
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/historia/estacions-olimpiques-metro-de-barcelona