Marta Franco

Viatgem per la línia 3 de metro en un simulador ferroviari molt realista

Si alguna vegada has somiat a posar-te darrere els comandaments d'un tren del metro, no et pots perdre la simulació de conducció en què està treballant el barceloní Marc Riera. 

Coneixedor del simulador de trens de codi obert OpenBVE des de fa més de 10 anys i aficionat al ferrocarril des de ben petit, Marc Riera està creant una ruta per la línia 3 de metro, un treball tan curós que sobrepassa l’aparença i intersecciona directament amb la realitat. 

"Sempre he trobat fascinant que ciutats com Londres tinguin la major part de la xarxa de metro en versió 3D per a jocs de simulació ferroviària. De Barcelona, en canvi, no hi havia res. Com que em feia il·lusió, tenia les eines i els coneixements, vaig decidir crear jo mateix els continguts”, explica Riera.

De moment aquest estudiant de Traducció i Interpretació s’ha centrat a fer el traçat corresponent al Gran Metro, embrió de l'actual línia 3, entre les estacions de Lesseps i Catalunya, i després d'un any de treball, ha aconseguit recrear al detall el tram entre Lesseps i Fontana. Les vies fins a Catalunya estan fetes i, segons Riera, li queda la part més complexa, que és modelar les estacions.

La sèrie 3000, la protagonista del joc

El tren que es pot veure a la ruta recrea un comboi de la sèrie 3000 original, sense reformar. La cabina és completament en 3D i té animacions (botons lluminosos, miralls, manipulador, selector de marxa, home mort, etc.). Ha treballat el tren, especialment, perquè funcioni com en la vida real. Es pot conduir en mode manual, manual ATP i ATO, és a dir el tècnic d'operació actua sobre els comandaments de conducció en un cas i en l'altre el tren circula de manera automàtica.

Els sons són 100% reals, ja que els ha enregistrat ell mateix mentre viatjava en metro. Aquesta recreació del tren ha estat el que més feina li ha portat fins ara. Es va estar documentant sobre el seu funcionament i els sistemes de seguretat per internet, i després va escriure un petit programa d'ordinador que funciona en paral·lel al joc.“És el cervell del tren”, descriu. 

Un altre aspecte que li està costant força recrear és el mosaic de les rajoles de ceràmica del Gran Metro que es pot veure encara avui, 90 anys després, a Fontana, i afirma que d'allò que està més satisfet és de l'aspecte general de les estacions. “Els models en 3D són molt simples, però vaig utilitzar fotografies de les estacions reals per crear les textures i han donat molt bons resultats”.

Com a futures fites, a Riera li agradaria aprofitar el tren de la sèrie 3000 com a base per fer un tren de la sèrie 4000, i potser també un de la sèrie 2000, ja que “són molt semblants i no seria especialment difícil, però sempre dependrà del temps i la motivació”. A més, en un futur té previst de crear una pàgina web per donar més visibilitat al projecte.

De moment, hi ha disponible una versió de prova, que tot i que com ens explica el Marc està en fase experimental, la veritat és que el llindar entre realitat i ficció és tan estret que ens ha deixat impressionats. La demo inclou un petit manual de conducció del tren i al mateix manual hi ha un enllaç de descàrrega de l'última versió del simulador.

En el fòrum del transport català el creador del simulador intercanvia impressions amb els seguidors per polir el treball i detectar errades. 

Gràcies al Marc la cabina d'un motorista de tren ja és a tocar de la mà. Preparats per ocupar-la?

Captura del simulador L3 de metro / Foto: Marc Riera
Accés a l'andana, direcció Trinitat Nova, de l'estació de Fontana / Foto: Marc Riera
Detall exterior tren sèrie 3000 del simulador L3 / Foto: Marc Riera
Exterior del tren de la sèrie 3000 del simulador / Foto: Marc Riera
Detall interior tren sèrie 3000 del simulador L3 de Marc Riera
Detall de l'interior del tren de la sèrie 3000 del simulador / Foto: Marc Riera
Detall del simulador L3 de Marc Riera / Foto: Marc Riera
Interior de la cabina de conducció del tren del joc / Foto: Marc Riera
Darrera modificació: 
05.02.2016

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies