15.05.2026
Autor
Premsa TMB

L’Espai Mercè Sala acull l’exposició “Naturalment Metropolitans”, una mirada al valor ambiental i social de la xarxa de parcs de l’AMB

Subtítol

La mostra s’emmarca en la Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026 i es podrà visitar fins al 22 de juliol

TMB se suma a La Nit dels Museus 2026 obrint les portes de l’Espai Mercè Sala en horari especial i oferint activitats vinculades al patrimoni del transport

 

L’Espai Mercè Sala, la sala d’exposicions del metro de l’estació de Diagonal (L5 i L3), presenta des d’avui i fins al 22 de juliol l’exposició “Naturalment Metropolitans. Arquitectura i paisatge a la xarxa de parcs de l’AMB”. La mostra, organitzada per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), reivindica el paper fonamental d’aquests espais verds en la construcció d’una metròpolis més sostenible i habitable.

L’exposició forma part del programa oficial de la Capitalitat Mundial de l’Arquitectura 2026 i coincideix amb el 15è aniversari de l’AMB. A través d’un recorregut visual, els visitants podran descobrir com antics espais industrials, agrícoles i naturals s'han transformat en infraestructures verdes essencials que milloren el confort ambiental i la biodiversitat del territori.

Una infraestructura verda al servei de la ciutadania

Els parcs metropolitans tenen un paper clau en la resposta als grans reptes ambientals contemporanis, com el canvi climàtic, la gestió sostenible de l’aigua o la preservació de la biodiversitat. A més, contribueixen a millorar el confort ambiental i a generar espais d’ombra, frescor i qualitat paisatgística en entorns urbans densos.

En aquesta exposició es recorren més de 30 anys de trajectòria de la xarxa de parcs metropolitans (XPM). Una xarxa que també integra la recuperació i valoració del patrimoni existent, alhora que impulsa escenaris nous amb identitat pròpia que reforcen el vincle entre natura i ciutat.

La mostra s’estructura en tres eixos principals: els valors ambientals (adaptació climàtica i gestió de l'aigua), els arquitectònics (revitalització del patrimoni) i els socials (cohesió i equitat territorial).

L’exposició destaca la visió integral amb què l’AMB ha construït la XPM, a partir de la combinació de solucions basades en la natura i amb projectes d’arquitectura i paisatge de qualitat. Aquesta aproximació connecta amb els principis de la Nova Bauhaus Europea —sostenibilitat, bellesa i inclusió—, presents des de l’origen en el desenvolupament d’aquests espais.

Els parcs esdevenen així espais de convivència, aprenentatge i participació ciutadana, que contribueixen a la cohesió social i a l’equitat territorial.

Una xarxa en creixement i en evolució constant

Actualment, la XPM està formada per 55 parcs repartits en 35 municipis i ocupa una superfície de 3.130.000 m2. Es tracta d’una infraestructura viva, en creixement constant, que evoluciona a partir d’una gestió estratègica basada en indicadors ambientals.

Aquests indicadors permeten avaluar els beneficis socials i ambientals dels parcs, optimitzar recursos i orientar la millora contínua de la xarxa, cosa que contribueix a una gestió més eficient i a una metròpolis més resilient.

Amb “Naturalment Metropolitans”, l’AMB posa de manifest el paper dels espais verds com a elements estructuradors del territori i com a peça clau per millorar la qualitat de vida de la ciutadania.

TMB participa en La Nit dels Museus 2026

Coincidint amb el període de l’exposició, TMB tornarà a participar en La Nit dels Museus, que tindrà lloc demà dissabte, 16 de maig. L’Espai Mercè Sala romandrà obert al públic en horari especial, de 8 de la tarda a 1 de la matinada, permetent als ciutadans gaudir de l’exposició “Naturalment Metropolitans” en un entorn singular.

L'exposició es pot visitar gratuïtament de dilluns a divendres, de 10 a 20 hores, fins al 22 de juliol de 2026.

Darrera modificació
15.05.2026
Tema

Source URL: https://noticies.tmb.cat/sala-de-premsa/lespai-merce-sala-acull-lexposicio-naturalment-metropolitans-mirada-valor-ambiental