Si no hi ha una ràpida rectificació per part dels convocants, dilluns es produiran aturades al metro i als autobusos de Barcelona, de manera alterna al llarg de la jornada, amb els conseqüents problemes de malestar entre els usuaris, dificultats generals de mobilitat, disminució de passatge i d'ingressos per a TMB, així com greus perjudicis en la reputació del transport públic.
TMB vol ressaltar que aquests problemes es podrien evitar amb una actitud més reponsable i constructiva dels representants dels treballadors. Durant tota aquest setmana, la direcció de Bus ha mantingut intenses reunions amb els sindicats convocants de les vagues, amb la mediació del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat, amb l’objectiu de refermar la voluntat de l’empresa per garantir la minimització de l’aplicació de la normativa estatal en matèria de salaris dels empleats públics, objecte de la protesta. Però, tot i que s’havia arribat a un acord sobre el fons de la qüestió, a l’últim moment i per aspectes purament formals, el sindicats van optar per no adherir-se al document.
L'objectiu declarat de les vagues, la no-aplicació del RDL 20/2012 que afecta els salaris de 3 milions d'empleats públics de tot Espanya, se situa fora de l'àmbit de competències de l'empresa. Tot i així, TMB ha ofert alternatives per neutralitzar l'efecte del reial decret 20/2012 en el poder adquisitiu dels treballadors, tal com reflecteix l'acord subscrit amb dos sindicats representatius de Bus. Aquest acord s’aplicarà a 1.800 treballadors, aproximadament el 45% de la plantilla de Bus, que són els afiliats d’aquests dos sindicats i molts altres empleats que s’hi han volgut adherir individualment. L’interès de l’empresa és que tots els treballadors es puguin beneficiar d’aquestes mesures i per això s’han exhaurit les vies de diàleg.
TMB considera injust el càstig infligit a la ciutadania de l’àrea metropolitana amb una successió de vagues i aturades difícils de comunicar i assimilar. Fins ara han tingut lloc: una jornada de vaga total de metro i bus (17 de setembre), una jornada de vaga total a metro (24 de setembre), una jornada de vaga total a bus (1 d'octubre), una jornada d'aturades parcials a metro (7 d'octubre) i deu jornades d'aturades intermitents a bus, tots els laborables des del 5 d’octubre. En total, 14 dies d'alteració del servei en poc més d’un mes.
Les aturades intermitents fetes fins ara obeeixen a una planificació per ocasionar la màxima pertorbació per als usuaris i un ampli ressò mediàtic, fent les coincidir amb les festes de la Mercè o el partit de futbol Barça-Reial Madrid.
Alhora, les convocatòries busquen el major impacte en el servei i el màxim perjudici econòmic per a l’empresa amb el mínim cost per als participants. A Bus per exemple, les aturades parcials de dues hores tenen una escassa repercussió en el descompte salarial dels conductors, que utilitzen la major part del temps en desplaçar-se a la cotxera (un temps que compta com a treballat) i al cap d’una estona tornar a la línia, amb la conseqüent despesa de combustible. D’aquesta manera, han de fer almenys vuit dies de vaga perquè el descompte equivalgui aproximadament a un dia.
Cal tenir en compte que la interrupció total o parcial dels serveis de TMB impacta directament en les 859.000 persones que fan servir (una o més vegades) el metro o el bus els dies feiners, que són el 21% dels residents de l'àrea metropolitana de Barcelona, un 55% de les quals no disposen de vehicle propi.
Els efectes constatats de totes aquestes accions han estat:
Les aturades de Bus i Metro també estan tenint repercussió sobre l’activitat de transports d’oci, ja que el Barcelona Bus Turístic és operat per personal de Bus i el manteniment del Telefèric depèn de Metro. Les conseqüències més destacades han estat:
TMB insta, doncs, els representants sindicals a abandonar una via, la de les vagues, que és contraproduent i manifestament inútil per a l’objectiu declarat de canviar o derogar un decret estatal, que la empresa està obligada a complir. La continuïtat de les aturades només pot causar més perjudicis a la ciutadania, als mateixos treballadors, a l’empresa, a la ciutat i al conjunt del país.