Oriol Pàmies

Targeta intel·ligent i telèfon mòbil, les dues claus del transport públic del futur

Dia d’estrena, encara que simbòlica, de la T-Mobilitat avui a l’estand de l’ATM al Congrés de Mòbils. Els màxims responsables del transport públic de l’àrea de Barcelona hi han pogut fer les primeres validacions amb la futura targeta personal recarregable.

La regidora de Mobilitat i presidenta de TMB, Mercedes Vidal, ha participat avui, juntament amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i el vicepresident de Mobilitat i Transport de l’AMB i vicepresident de TMB, Antoni Poveda, en la presentació del projecte de la T-Mobilitat a l’estand de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) al Mobile World Congress 2017, on s’ha pogut fer una demostració de la nova tecnologia de bitlletatge, que l'any vinent començarà a ser una realitat.

El conseller Rull ha  detallat el calendari de la transformació digital del transport públic català: la tardor del 2018 serà quan el sistema s’implantarà a la primera corona metropolitana, amb voluntat que s’apliqui gradualment també a la segona corona. El següent pas serà el primer semestre del 2019, quan el sistema arribarà a la resta de l’àmbit de l’ATM, fins que el darrer trimestre d’aquell any s’estendrà a tot Catalunya.

Xip d’altes prestacions

Els responsables de la T-Mobilitat l’han presentat com un projecte de renovació tecnològica i de gestió del sistema de transport col·lectiu, consensuat entre les administracions, pensat per oferir millors prestacions als ciutadans i realitzat amb tecnologia punta (xip d’altes prestacions), segura, contrastada i escalable. El projecte, en el qual TMB participa activament, porta associada la creació d’un nou model d’atenció al client i d’informació del transport que integrarà les dades dels diferents operadors.

Inicialment, com a mètode de pagament, la T-Mobilitat servirà per comprar els actuals títols de transport públic. En lloc d’adquirir-los en el tradicional format de paper amb banda magnètica —que és obsolet però continuarà existint com a opció—, es compraran virtualment, amb un sistema que tindrà dos suports possibles: una targeta de plàstic nominal i recarregable, o bé una aplicació de mòbil per a aquells telèfons que tenen tecnologia NFC. Una tercera opció serà el pagament directe amb targeta de crèdit, només per al bitllet senzill. A més llarg termini, l’ATM vol afegir-hi suports addicionals com els rellotges intel·ligents.

Futur esquema tarifari per distància

Tot i que d’entrada es mantindrà l’esquema de bitllets i abonaments actuals, la previsió és anar abandonant a poc a poc els 88 títols que hi ha ara. Segons Rull, l’objectiu és que la primera corona metropolitana tingui una tarifa plana a partir de la tardor del 2018, i que el pagament en funció de la distància entri en funcionament la primera meitat del 2019, coincidint amb el desplegament de la T-Mobilitat a tota la regió metropolitana. Un grup de treball format per la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB haurà de dissenyar el futur model tarifari.

Mercedes Vidal, per la seva banda, ha destacat que la nova eina “permetrà bonificar els usuaris més habituals del transport públic i aplicar polítiques de tarificació social personalitzades així com incentius en cas d’episodi de contaminació ambiental”. Vidal ha posat en valor la renegociació que s’ha fet del contracte de la T-Mobilitat per augmentar-hi el pes públic, i ha destacat que això ha permès garantir que “les dades que es generaran amb aquesta nova tecnologia quedin exclusivament sota el control de l’administració pública i que cap operador ni entitat bancària tingui l’exclusivitat de la venda de títols per internet”.

Millorar l’oferta global de transport

El fet que les targetes i l’aplicació de mòbil vagin associades a cada viatger també s’espera que contribueixi a conèixer millor la demanda i ajustar més l’oferta de transport públic. Així ho ha assegurat el vicepresident de l’AMB, Antoni Poveda, que ha augurat que la T-Mobilitat permetrà “fer un transport públic a la carta”. En aquest sentit, Poveda preveu que la tecnologia avançada i flexible de la T- Mobilitat integri altres serveis, com la bicicleta, i que així es redueixi l’ús del vehicle privat: “Podrem convèncer els ciutadans que tindrem una millor oferta”, ha afirmat.

Durant els primers anys d’implantació de la T-Mobilitat, el pagament es farà recarregant la targeta de plàstic o omplint el fons a què estigui vinculada l’aplicació de mòbil. Per fer-ho, es podran utilitzar màquines a les estacions o bé l’aplicació del mòbil específica. Més endavant, l’ATM instaurarà el pagament a posteriori, de manera que cada passatger podrà tenir un compte d’usuari que generarà una factura a finals de mes, modalitat en què el preu es modularà en funció dels quilòmetres recorreguts i de la recurrència. “El transport públic serà molt més barat com més intensament s’utilitzi”, ha conclòs el conseller Rull.

Més informació a la nota de premsa de la Generalitat i l'Ajuntament de Barcelona.

Mercedes Vidal valida amb la T-Mobilitat al costat d'Antoni Poveda, a l'estand de l'ATM / Foto: TMB
Mercedes Vidal valida amb la T-Mobilitat al costat d'Antoni Poveda, a l'estand de l'ATM / Foto: TMB

Validació d'una T-Mobilitat en el simulador de bus / Foto: TMB
Validació d'una T-Mobilitat en el simulador de bus / Foto: TMB

L'aplicació del mòbil permet validar i alhora gestionar les recàrregues de la T-Mobilitat / Foto: TMB
L'aplicació del mòbil permet validar i alhora gestionar les recàrregues de la T-Mobilitat / Foto: TMB

La T-Mobilitat, un sistema intel·ligent de billetatge i informació / Vídeo: ATM

Darrera modificació: 
09.03.2017
Tema: 

També et pot interessar...

Contingut relacionat

Últimes notícies