El 26 de novembre es posaran en marxa les darreres cinc línies d'altes prestacions. Inclouran una línia horitzontal i quatre de verticals: H2, V1, V19, V23 i V25. També s'acabaran de reconfigurar la resta de línies de la ciutat
Roda de premsa de presentació del desplegament final de la nova xarxa de bus / Foto: TMB
La nova xarxa ofereix múltiples avantatges als usuaris, entre els quals destaquen:
La finalització de la Nova Xarxa Bus també comportarà l’estructuració definitiva de la xarxa d’autobús en tres nivells: Nova Xarxa de Bus, línies convencionals o complementàries i busos de barri o de proximitat.
A diferència de la resta de fases que s’han anat posat en funcionament, aquesta vegada les noves implantacions de línies van acompanyades d’un augment de vehicles que sumaran 66 nous autobusos que s’incorporen per reforçar el servei. Amb aquests nous vehicles també es dotarà de reforços a les línies de proximitat 13, 91 i 97 a partir del proper 5 de novembre, i més endavant contribuiran a posar en servei els nous busos de barri 133 i 135.
El detall de les noves línies que es posen en marxa són els següents:
Amb la seva incorporació finalitzarà el desplegament de la Nova Xarxa Bus que queda completada amb 28 línies d’altes prestacions adreçades a oferir el millor servei a la ciutadania, que passarà a comptar amb un transport públic en superfície modern, eficaç i eficient i preparat per donar resposta als nous reptes de mobilitat sostenible de Barcelona.
Amb la implantació total del projecte es preveu que totes les línies passin a transportar 460 mil viatgers els dies feiners, arribant al 60% del passatge de la xarxa d’autobusos de TMB. En total es comptarà amb 97 àrees d’intercanvi que, en la majoria dels casos, permetran arribar a qualsevol punt de la ciutat en només un sol transbordament.
Com és habitual, la implantació d’aquesta darrera fase també comportarà variacions a la xarxa d’autobusos actual:
El mateix 26 de novembre deixaran de circular dues línies convencionals que se superposaran a línies noves com són la 45 i la 92. L’escenari final també comportarà millores i ajustos en línies implantades anteriorment com són: H6, H8, H10 i V13.
Novament, l’Ajuntament de Barcelona executa les obres d’infraestructura necessàries per a l’adaptació de la ciutat a la nova configuració viària que implica la Nova Xarxa, amb actuacions per millorar la mobilitat, l’eficiència de les noves línies i les condicions d’accessibilitat a aquesta xarxa. L’import de licitació dels treballs ha estat de 1,7M€ (IVA inclòs).
Nous carrils bus
Millora de la prioritat semafòrica i de la senyalització
Millora de l’espai públic i de l’accessibilitat a la Nova Xarxa
Aquesta darrera fase esdevé un repte important a nivell comunicatiu, atès que implica la modificació d’un important volum de línies i per aquest motiu l’Ajuntament de Barcelona i TMB han maximitzat esforços per tal de fer arribar per tots els canals la informació sobre les modificacions de servei a la ciutadania. Així, a partir del proper 12 de novembre es desenvoluparà una àmplia campanya per explicar els darrers canvis a la xarxa, abordant-los des d’un triple enfocament: de ciutat, d’usuari i de territori.
En aquesta ocasió es farà el màxim desplegament realitzat fins ara d’informadors, amb 170 professionals al carrer durant dues setmanes que repartiran informació en autobusos, parades i intercanviadors a més de casals de gent gran, hospitals de la zona d’influència i zones escolars. Iniciaran la seva tasca el proper 19 de novembre.
Enguany, i com a novetat, també es comptarà amb un simulador de rutes accessibles via PC, tauleta i mòbil amb l’eina “Vull anar” perquè la ciutadania pugui conèixer els futurs recorreguts dues setmanes abans de la seva implantació. A banda, es farà un reforç dels equips d’atenció ciutadana a través del servei telefònic 010 i el CallCenter de TMB, a més de mitjans digitals.
La campanya es complementarà amb els fulletons informatius, tan genèrics com detallats per territoris, amb cartelleria, amb les webs de l’Ajuntament i TMB, els butlletins informatius de l’Ajuntament i el JoTMBé a més de suports publicitaris offline i online.
Els primers autobusos de la ciutat van començar a funcionar fa més d’un segle, el 1906, amb una línia pionera entre la pl. Catalunya i Gràcia. La xarxa naixia el 1922, i des de llavors, al llarg de 90 anys, es van anar estenent i superposant progressivament les diferents línies de la ciutat. La seva implantació va ser paral·lela al creixement de Barcelona. No obstant, durant tot aquest temps, l’urbanisme de la capital catalana i la seva configuració van anar evolucionant, alhora que també ho van fer les noves infraestructures de transport públic (metro, FGC, xarxa rodalia, etc...). Totes aquestes modificacions van provocar que la xarxa d’autobús que existia hagués anat quedant obsoleta i per això es va fer necessari afrontar la redundància entre línies i altres sistemes de transport públic.
La Nova Xarxa de Bus és el resultat d’aquesta voluntat de transformar i replantejar la xarxa d’autobusos existent per modernitzar-la i adaptar les antigues línies a la nova configuració. Amb ella, Barcelona obté una nova nova xarxa de transport públic adaptada a les necessitats del segle XXI que millora substancialment en eficàcia, eficiència i competitivitat pels ciutadans.