Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha elaborat un pla de racionalització de la despesa per reduir en 56 milions d'euros les necessitats de finançament de la companyia l'any 2012, com a conseqüència de la menor disponibilitat de recursos per al conjunt del sistema de transport públic de la regió metropolitana, pla que s'ha donat a conèixer avui al Consell d'Administració de l'empresa.
Aquest esforç d'internalització de costos és de fet la continuació d'una línia de contenció de la despesa i millora de la gestió que s'ha dut a terme des del 2009. En aquests tres anys, TMB ha reduït en 78,5 milions d'euros les necessitats de finançament, mentre que gràcies a l'esforç dels treballadors i una més gran eficiència en la gestió dels recursos, els índexs de qualitat i de satisfacció del client no han deixat de créixer, des de valoracions de 7,15 (bus) i 7,09 (metro) el 2008 a màxims històrics de 7,47 (bus) i 7,31 (metro) actualment.
Els últims deu anys, el sistema de transport públic de la regió metropolitana de Barcelona, del qual TMB és el principal operador, ha crescut en extensió i qualitat. La xarxa s'ha duplicat en longitud, els horaris s'han ampliat i la integració tarifària ha fet gratuït el transbordament entre modes de transport. Això ha motivat que els costos pugessin el 141%, mentre que els ingressos per bitllets han crescut només el 94%. Les administracions han cobert la diferència aportant en conjunt un 188% més de subvencions.
Si el 2001 les tarifes i les subvencions cobrien al 50% els costos, la balança s'ha desequilibrat i últimament els usuaris ja sols cobreixen el 40% de l'import real del bitllet en el conjunt del sistema de transport. El 60% restant són subvencions.
La crisi econòmica general impossibilita que les administracions facin créixer les seves aportacions al mateix ritme que les necessitats del sistema i imposa una reconsideració de l'esquema tarifari, en el marc financer que estableixi l'Autoritat del Transport Metropolità.
Al mateix temps, i en aquest nou marc financer, els operadors han d'adoptar mesures de contenció i internalització de costos que garanteixin la viabilitat i la qualitat d'un sistema de transport públic que supera els 900 milions d'usuaris anuals, dels quals més del 60% corresponen a TMB.
Pel que fa al pla d'estalvi que contempla TMB per al 2012, aquest es basa en mesures de racionalització al servei d'autobusos, al servei de metro i a les àrees corporatives, tenint present les necessitats dels ciutadans. El conjunt de mesures s'estima que produiran una disminució de 56 milions d'euros, equivalents al 9,8% dels costos anuals d'explotació.